مُرْسِلُوا النَّاقَةِ فِتْنَةً لَهُمْ فَارْتَقِبْهُمْ وَاصْطَبِرْ؛ همانا ما آن شتر ماده را برای آزمایش آنها میفرستیم، پس در انتظار آنها باش و صبر پیشه کن).۱ آنچه میتوان به عنوان وجه جمع بین این موارد ذکر کرد، مشقت و سختی است که در تمام موارد وجود دارد. البته نوع سختی در هر کدام متفاوت خواهد بود، اما فیالجمله همه دارای یک نوع سختی هستند.
از طرفی وجود این سه واژه در یک آیه بیانگر وجه افتراقی بین آنها با یکدیگر خواهد بود. اگر همپوشانی بین آنها وجود میداشت، دیگر نیازی به بیان سه واژه کاملاً متفاوت نمیبود. البته در بیان این تفاوت بین مفسران اختلاف وجود دارد. برخی۲ «بأساء» را «شدت فقر» و «ضراء» را «مرض» و «حین البأس» را «وقت شدة قتال و جنگ» در راه خدا معنا کردهاند.
رابطه رستگاری و پایداری در دشواریها
قرآن برخی را اصحاب الیمین۳ و برخی دیگر را «السابقون السابقون» میشمرد.۴ کتاب الهی حد پایین رستگاری را نجات از آتش و ورود به بهشت میداند: (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فاز؛ پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند حقاً کامیاب شدهاند).۵
ورود به بهشت نیز شرایط خاص خود را دارد که از آن جمله گلاویز شدن با مشقات و صبر بر آنها است. خداوند دشواریها را به عنوان فتنه و آزمون معرفی