181
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

کفور می‏شود. «یئوس» از ریشه «ألیأس» به معنای نقیض رجاست.۱ کفور نیز به معنای کسی که با وجود ادله واضح باز خداوند را انکار می‏کند، آمده است.۲

حکمت همنشینی واژه انسان

در قرآن برای انسان نام‏های گوناگونی همچون بشر، بنی‏آدم، انسان و الناس ذکر می‏شود: (وَاِدݩݐݨْ قاٰلَ رَبُّكَ لِلݨْمݩَݡلآٰىݧݩݩݧݘݫݫِكݧَةِ اِنّٖی خاٰلِقٌ بَشَرݦًݡا)؛۳ (یاٰ بَنٖیٓ ءاٰدَمَ لاٰ یَفݨْٮݩݩݑِںݧݩݐَںݧݧݩݩݐَّكݠُمُ الشَّیْطاٰنُ)؛۴ (وَکلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِه۵ (وَلݠَوݧْ شآٰءَ رَبُّكَ لَجݧَعݧݩݧَلَ الںݩݦݩݐݨّاٰسَ اُمݧَّةً واٰحِدَهݩݦݑݩً).۶

زمانی که بحث درباره انسان را در آیات قرآن تحت واژه بشر دنبال می‏شود، این نتیجه به دست می‏آید که این آیات التفات به صفتی از صفات انسان ندارند. به عبارتی نه در مقام مدح و نه در مقام ذم، بلکه به طور کلی درباره انسان سخن می‏گویند: (قالَتْ رَبِّ أَنَّی یکونُ لی وَلَدٌ وَلَمْ یمْسَسْنی بَشَرٌ؛ مریم گفت: پروردگارا، چگونه برای من فرزندی خواهد بود درحالی‏که هیچ بشری با من تماس نگرفته).۷ حتی برخی آیات در صدد بیان رد صفات و ویژگی‏های خاص‏، اعم ویژگی‏های مثبت و منفی هستند. ویژگی‏های مثبت در آیه (قاٰلَتݨْ لَهݠݩݧُمݨݧݨْ رُسُلُهݧݩݩُمݨݨݦْ اِنْ نَحݨݧْنُ اِلّاٰ بَشَرٌ مِٮݦݩݩݒݨْلݦُكُمْ)۸ و ویژگی‏های منفی در آیه (وَقالَتِ الْیهُودُ وَالنَّصاری نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یعَذِّبُکمْ بِذُنُوبِکمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَق).۹

1.. ابن سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ج۸، ص۶۳۲.

2.. طریحی، مجمع البحرین، ج۳، ص۴۷۴.

3.. حجر: ۲۸.

4.. اعراف: ۲۷.

5.. انسان: ۱۳.

6.. هود: ۱۱۸.

7.. آل‏عمران: ۱۴.

8.. ابراهیم: ۱۱.

9.. مائده: ۱۸.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
180

نعمتی بچشانیم، حتماً خواهد گفت: سختی‏ها و بلاها از من برفت و در آن حال سرمست و فخرفروش خواهد بود).۱ این آیه همانند آیه قبل، جمله (إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُور) را به عنوان بازخورد انسان درپی فرایند مشقت و نعمت ذکر می‏کند و سرمستی و فخرفروشی را به عنوان واکنش برخی از انسان‏ها در برابر ملایمات و ناملایمات بیان می‏دارد.

ادبیات قرآنی، برخی مردم را در این فرایند استثنا می‏کند: (اِلَّا الَّذٖینَ صݩݧَݡبَݡرُوا وَعَمِلُوا الصّاٰلِحاٰتِ).۲ علی‏رغم یکسانی در مفهوم بین آیات مذکور در سوره هود و آنچه در آیه ۲۱ یونس آمده، از این استثنا روشن می‏شود «الناس» که در آیه ۲۱ سوره یونس آمده همه انسان‏ها را شامل نمی‏شود. از این رهگذر همه انسان‏ها هنگام وجود ملایمات و بروز ناملایمات واکنش یکسانی نخواهند داشت. برخی به دنبال مکر در آیات الهی هستند و برخی در صدد کفران نعمت و فخر فروشی، ولی برخی دیگر با صبر و انجام اعمال صالح، به نتیجه الهیِ فرایند ملایمات و ناملایمات می‏رسند.

گاهی این فرایند گشایش پس از مشقت نیست، بلکه مشقت بعد از گشایش شکل می‏گیرد: (وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَیؤُسٌ کفُور؛ و بی‏شک اگر به انسان رحمتی از جانب خویش بچشانیم سپس آن را از او سلب کنیم همانا او سخت نومید شونده و کفران‏کننده می‏باشد).۳ سلب رحمت، خود مشقتی است؛ لذا این روند مشقت پس از گشایش خواهد بود. به عبارتی اول راحتی بوده، در پی آن سختی پیش می‏آید و در این مورد، انسان ناامید و

1.. هود: ۱۰.

2.. هود: ۱۱.

3.. هود: ۹.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1192
صفحه از 347
پرینت  ارسال به