163
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

آیه ارث در صدد بیان حکم ارث مردان از ترکه زنان است؛ در صورتی که فرزند داشته باشند حکمی، و در صورت عدم وجود اولاد، حکمی دیگر را بیان می‏دارد. این آیه نیز با طرح مسائل مادی و تبیین سیاست پولی اسلام، بیانگر این مطلب است که این واژه نیز به دنبال بیان سود و زیان مالی می‏باشد؛ لذا نمی‏توان از واژه ضر در قالب اسم فاعل، جانشینی برای «شر» استفاده کرد.

خلاصه اینکه در بین واژگان اشتقاقی از واژه «ضر» تنها واژه ضراء است که می‏تواند جانشین واژه «شر» باشد؛ بقیه واژگان در صدد بیان ضرر مالی و پولی هستند. لذا در اغلب موارد در برابر ضرر، واژه نفع ذکر می‏گردد.

دشواری‏ها و خداشناسی فطری

معرفت در لغت به معنای «علم» آمده است؛ با این تفاوت که برخی علم و معرفت را مترادف یکدیگر دانسته‏اند؛۱ اما برخی دیگر معرفت را دانشی می‏دانند که از طریق حس حاصل می‏شود۲ و به عبارتی معرفت را از علم، خاص‏تر می‏دانند.

ابن‏درید فطرت را سرشتی می‏داند که خلقت مخلوقات، توسط پروردگار عالم، بر آن سرشت محقق می‏شود.۳ ازاین‏روی صفات فطری، آن دسته از صفاتی هستند که از آغاز آفرینش انسان را همراهی می‏نمایند، پس در نتیجه شناخت‏هایی که مانند سایر خصوصیات فطری از آغاز آفرینش، همراه انسان بوده و اکتساب در آنها دخیل نباشد را معرفت فطری گویند.۴

آیاتی که بر معرفت فطری در قرآن دلالت دارند، به دو گروه اساسی تقسیم می‏شوند: گروه نخست آیاتی که به طور مستقیم دلالت بر معرفت فطری دارند،

1.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۹، ص۲۳۶.

2.. فیومی، مصباح المنیر، ج۲، ص۶۲.

3.. ابن درید، جمهرة اللغة، ج۲، ص۷۵۵.

4.. ری شهری، مبانی شناخت، ص۲۰۷.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
162

خداوند مؤمنین را دلجویی می‏کند و به آنها اطمینان خاطر می‏دهد که منافقین با این توطئه‏ها نمی‏توانند به شما گزندی برسانند، مگر به اذن خدا؛ چون زمام همه امور به دست اوست. لذا باید بر خدا توکل کرد و از ضرر نجوای منافقین اندوهگین نشد.

یهود به پیروی از شیاطین، سِحر را به حضرت سلیمان نسبت می‏دادند؛ درحالی‏که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از این اتهامات مبرا بود و به خداوند یکتا کافر نشده بود، اما شیاطین کفر ورزیدند و به مردم سحر یاد دادند. درحالی‏که دو ملَک مقرب الهی ضمن تعلیم سحر، یهود را بر حذر داشتند تا از سحر برای ضرررسانی استفاده نکنند، ولی یهود سحر را از آن دو ملک آموختند و با آن بین زن و شوهر تفرقه می‏انداختند. قرآن می‏فرماید: (وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنفَعُهُمْ؛ آن شیاطین نمی‏توانند ضررزننده باشند مگر به اذن پروردگار)،۱ و در ادامه «لا ینْفَعُهُم» در برابر «ما یضُرُّهُمْ» قرار داده می‏شود و این تقابل را می‏رساند که «ضار» در این آیه نیز هیچ ارتباطی با واژگان جانشین شر ندارد.

از وزن رباعی این ریشه نیز اسم فاعلش با عبارت «غیر مُضَار» آمده است: (فَإِن كَانُوا أَكْثَرَ مِن ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِى ٱلثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ؛ و اگر بیش از یک نفر باشند آنها در یک سوم مال شریک‏اند پس از وصیتی که بدان توصیه می‏شود یا دینی در صورتی که قصد زیانی به ورثه نباشد).۲ «مضار» اسم فاعل از وزن رباعی بر وزن مفاعل بضمّ المیم و کسر العین۳ است.

1.. بقره: ۱۰۲.

2.. نساء: ۱۲.

3.. صافی، الجدول فی اعراب القرآن، ج۴، ص۴۵۹.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1220
صفحه از 347
پرینت  ارسال به