آیه ارث در صدد بیان حکم ارث مردان از ترکه زنان است؛ در صورتی که فرزند داشته باشند حکمی، و در صورت عدم وجود اولاد، حکمی دیگر را بیان میدارد. این آیه نیز با طرح مسائل مادی و تبیین سیاست پولی اسلام، بیانگر این مطلب است که این واژه نیز به دنبال بیان سود و زیان مالی میباشد؛ لذا نمیتوان از واژه ضر در قالب اسم فاعل، جانشینی برای «شر» استفاده کرد.
خلاصه اینکه در بین واژگان اشتقاقی از واژه «ضر» تنها واژه ضراء است که میتواند جانشین واژه «شر» باشد؛ بقیه واژگان در صدد بیان ضرر مالی و پولی هستند. لذا در اغلب موارد در برابر ضرر، واژه نفع ذکر میگردد.
دشواریها و خداشناسی فطری
معرفت در لغت به معنای «علم» آمده است؛ با این تفاوت که برخی علم و معرفت را مترادف یکدیگر دانستهاند؛۱ اما برخی دیگر معرفت را دانشی میدانند که از طریق حس حاصل میشود۲ و به عبارتی معرفت را از علم، خاصتر میدانند.
ابندرید فطرت را سرشتی میداند که خلقت مخلوقات، توسط پروردگار عالم، بر آن سرشت محقق میشود.۳ ازاینروی صفات فطری، آن دسته از صفاتی هستند که از آغاز آفرینش انسان را همراهی مینمایند، پس در نتیجه شناختهایی که مانند سایر خصوصیات فطری از آغاز آفرینش، همراه انسان بوده و اکتساب در آنها دخیل نباشد را معرفت فطری گویند.۴
آیاتی که بر معرفت فطری در قرآن دلالت دارند، به دو گروه اساسی تقسیم میشوند: گروه نخست آیاتی که به طور مستقیم دلالت بر معرفت فطری دارند،