خداوند تعالی در آیات میانی سوره اسرا، ضمن بیان وصفی از اوصاف انسان میگوید: هنگامی که به انسان نعمتی میدهیم، از ما دوری میجوید و هنگامی که شری به او میرسد ناامید میشود: (وَاِݣݣذݢݢآٰ اَنْعَمݨْناٰ عَلَى الْاِںݧݐْساٰنِ اَعْرݨݨَضَ وَنَݘاٰى بِجاٰنِبِهٖ وَاِݣݣدݩݩݐݢݢاٰ مَسݩَّݡهݩُ الشَّرُّ كاٰنَ یݦَݘݧݧُوسًا؛ و چون انسان را نعمت بخشیم اعراض میکند و خود را از ما دور میسازد و چون او را شرّی در رسد سخت نومید میگردد).
دعا هنگامی معنا مییابد که انسان امید داشته باشد؛ حتی امیدی بسیار اندک. وقتی فرد کاملاً ناامید شد، دیگر داعی برای دعا کردن ندارد. ازاینروی این دو گروه آیات، دو گونه متفاوت از تأثیرگذاری رنج را بیان میدارند.
با توجه به آیه مذکور و آیات مشابه، نکاتی چند حاصل میشود که بسیار سودمند و قابل توجهاند:
از تقابل «أَنْعَمْنا» با واژه «الشَّرُّ» استفاده میشود که آیه در صدد بیان برخورد دوگانه و متقابل انسان در مواجهه با دو حالت متقابل است: تعامل انسان هنگام رسیدن نعمت و برخورد او هنگام رسیدن شر. از این تقابل استفاده میشود که مراد از شر در اینجا نقطه مقابل نعمت است که همان نقمت باشد.
در آیه مذکور وقتی صحبت از دادن نعمت میشود، خداوند سبحان میفرماید: «أَنْعَمْنا»؛ ما به انسان نعمت دادیم؛ اما هنگام بیان شر میفرماید: «مَسَّهُ الشَّرُّ». به عبارتی رسیدن نعمت را به خود استناد داده، میفرماید: «هنگامی که ما به انسان نعمت دادیم»، اما درباره شر میفرماید: «هنگامی که شری به انسان میرسد». لذا رسیدن شر را به خود استناد نمیدهد.
مراد از انسان در این آیه چه کسانی هستند؟ آیا مراد همانگونه که از ابنعباس نقل شده۱ تنها ولید بن مغیره است؟ یا مراد نوع و جنس انسان