غلط مینماید، استهزا و کفر و عناد شما قبیحتر است؛ زیرا این اعمال موجب لعن پروردگار شده و شما را مستحق مسخ ساخته است.
همانگونه که در معنای آیه روشن است، در جهانبینی و دستگاه تصوری قرآن "شر" ذومراتب و به صورت تشکیکی بیان میگردد. از این بیان روشن میشود شر رفتاری دارای مراتب و درجاتی است و افراد شرور نیز دارای درکاتاند که مرتبهای از آنها شنیع و مرتبهای شنیعتر ظاهر میگردد.
در جهانبینی قرآن غالباً هنگام بیان انحطاط معنوی انسان از واژه شر استفاده میشود و هنگام بیان رنج و دشواری بشر، واژگانی همچون کبد، بأساء و ضرا مورد استفاده قرار میگیرد. قرآن مسخره کردن مسلمین توسط قوم یهود، به دلیل ایمان مسلمین را کاری قبیح میداند و در صدد بیان معرفی فرد شرور برمیآید و آن عملی را قبیحتر میشمرد که صاحب آن عمل را مبدل به میمون و خوک میسازد. (قُلْ هَلْ اُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنݨْ ذٰلِكَ مَݡٮݧݩݒݧُوبݦَݡةً عِنْدَ اللّٰهِ مَنݨݨْ لَعݧَںݩݩݩݐݧَهُ اللّٰهُ وَغݧَصݧݩݐݫِبݦَ عَلَیْهِ وَحݫݓَعَلَ مݫِںݧݐݨْهݧݨُمݧݨُ الْٯݑِرݨݨَدݩَةَ وَالݨْحݧݩݩݐݧَںݧݩݩݐاٰرݩݩݐݪٖىݬݔرَ؛ بگو: آیا به شما خبر دهم از کسانی که کیفرشان در نزد خداوند بدتر است؟ آنها کسانی هستند که خدا آنان را لعنت کرده و بر آنها غضب نموده و برخی از آنان را به صورت بوزینگان و خوکها درآورده است).۱
این آیه ضمن بیان رفتار زشت و زشتتر، به این نکته نیز توجه دارد که شر گاهی نه در پدیدههای عالم و نه در امراض و آلام، بلکه گاهی در جایگاه انسان و مقام و منزلت انسانی نمود مییابد؛ چنانکه آیه مورد بحث یهود را به دلیل اعمال و رفتارشان افرادی شرور و دارای مقام و منزلت اشرار معرفی میکند.
برادران یوسف با نسبت دادن سرقت به یوسف در صدد تخریب بنیامین و به دنبال تبرئه خویش بودند: (قَالُوا إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ؛ گفتند: اگر او دزدی کند