اگر خدا در فرستادن عذابشان عجله کند، آنطور که در خیر خود عجله دارند، مرگشان فرامیرسد. کسانی را که به ما و به دیدار ما در قیامت ایمان ندارند، در طغیانشان رها میکنیم تا همچنان سرگردان باشند.
عجله کردن یکی از سنتهای بشر است؛ حال آنکه سنت الهی بردباری و عمل نمودن حکیمانه است. ازاینروی آنگونه که بشر برای رسیدن به خیر شتابزده عمل میکند، خداوند حکیم عمل نمیکند؛ بلکه نظام عالم را طبق سنت خویش، حکیمانه و بر اساس مصالح بندگان سامان میبخشد.
در آیه مذکور شر در مقابل خیر قرار میگیرد. مراد از خیر در این آیه، منافع دنیوی معرفی میگردد. ازاینروی استفاده میکنیم مراد از شر در این آیه نیز چیزی است که منجر به مرگ میشود؛ زیرا خداوند میفرماید: اگر در رساندن شر به آنها عجله میکردیم، اجل آنها میرسید: (لَٯݧݑُضِیݦَ اِلَیݨݧݧْهِمݨْ اَجَلُهݩݩݧُم).
مردم برای منافع دنیوی خویش استعجال دارند. خداوند میفرماید اگر همانگونه که مردم در رسیدن خیر عجله دارند من نیز در شررسانی عجله میکردم، رشته حیات آنها پاره میشد و حال آنکه هر فردی اجلی مشخص دارد که البته آن زمان که فرا برسد امر الهی نیز اجرا میگردد: (وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ؛ و برای هر ملت و گروهی مدتی است پس چون مدتشان به سر رسد ساعتی از آن تأخیر نخواهند کرد و پیشی نیز نمیگیرند).۱
مردم در چه امری شتابزده عمل میکنند؟ مراد آیه عجله در جلب منافع دنیوی است. لذا خداوند در مقابل منافع دنیوی، عجله در مضار دنیوی را گوشزد میکند و شر موجود در این آیه، چیزی معرفی میگردد که منجر به مرگ میشود.