شر الدواب متصف میشوند و موجودات غیرعقلانی معرفی میگردند.
از این رهگذر ارتباطی مستقیم بین شر و عدم تعقل وجود دارد؛ افرادی که تأمل و تفکر ندارند شرالدواب هستند؛ زیرا دواب در مسیر تکامل هستی دارای نفع و سودند، اما کفار در این مسیر بیمنفعت و بیثمرند. موجوداتی که به رغم دارا بودن نعمتهای بزرگی چون سمع، بصر و عقل، از آنها بهره نمیبرند و این انعام الهی را ضایع مینمایند، در جهانبینی الهی از جمله «شر الدواب» خواهند بود.
تحلیل شر بر اساس همنشینی با واژه حسب
ازآنجاکه علم بشر قلیل و ناچیز است، (وَمآٰ اُوتݫݫݫٖىݫݔٮݩݑُمْ مِنَ الْعِلْمِ اِلّاٰ قَلٖیلاً)۱ معمولاً انسان در داوریها دچار اشتباه میشود و شر را خیر و خیر را شر میپندارد. همانگونه که خداوند نیز بیان کرده، دلیل این پندار غلط جهل بشر است: (اللّٰهُ یَعݧْلَمُ وَاݦَںݧݩݐݨْٮݩݧݧݑُمْ لاٰ تَعْلَمݩُونَ).۲
در حیات پیامبر عدهای با افترا زدن به یکی از زنان پیامبر، موجب رنجش خاطر پیامبر شدند. این جریان از چند جهت در نگاه مسلمانان شر تلقی میشد. این افترا از جهتی موجب رنجش خاطر پیامبر شده بود و از جهتی دیگر نشر اکاذیب به سادگی در جامعه اسلامی کاری ناروا شمرده میشد؛ لذا مسلمین با نگاه منفی به این جریان مینگریستند. خداوند در برابر نگرش مسلمانان میفرماید: (اِنَّ الَّذٖینَ جآٰءݨݧݧُوا بِالْاِݣݣڡݧݐْكِ عُصْبَةٌ مِںݦݩݩݐݨْكُمْݦݦݩݩ لاٰ تَحْسَبُوهُ شَرݦݩّݨًا لݦَكُمْݦ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لݦَكُمْݦݩݩ لݫݫِكُلِّ امْرِئٍ مِںݧݩݐݨْهݧݨُمݨݧݨݨْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْاݭِݣݣٮݧݧݩݒݨݦْمݭِݦݩݩݦݩ وَالَّدݩݐٖی ٮݑَوݧݨݨَلݧݧݩݩݧݩݩݩݩݧّٰى كِٮݫݓݨݧْرݨَݢݢهݩُۥ مِںݧݩݐݨْهݧݨُمݨݧݨݨْ لَهݩݧُۥ عَذاٰبٌ عَظٖیم؛ مسلماً کسانی که آن تهمت عظیم را عنوان کردند، گروهی (متشکل و توطئهگر) از شما بودند؛ اما گمان نکنید این ماجرا برای شما بد است، بلکه خیر شما در آن است آنها هر کدام سهم خود را از این گناهی که مرتکب شدند دارند و از آنان کسی که بخش مهمّ آن را بر عهده