اعتزالگرایان نوبختی را به صراحت نقد نکردهاند، در حالی که همین قمیان به افکار و اندیشههای جریان آزاداندیش هشامبن حکم به شدت انتقاد داشتند. به نظر میرسد که اساساً قمیهای حدیثگرا در مباحث اختلاف برانگیز کلامی، هیچگونه مبنای مشترکی با نوبختیان اعتزالگرا نداشتهاند و از این رو با آنان درگیر نمیشدند. اما با هشامگرایانی که در پرتو حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام نظریهپردازی میکردند، دارای مبانی مشترک بودهاند، از این رو به آسانی با آنها وارد گفتوگو میشدند.
شاگردان اعتزالگرای نوبختیان
نوبختیان اعتزالگرا در عرصه دانش کلام، شاگردان اندکی را پرورش داده بودند، که آنان نیز مانند مشایخ نوبختی خود به معتزله تمایل داشتند. البته با حضور پررنگ حدیثگرایان در بغداد، عدهای از شاگردان اعتزالگرای نوبختیان منزوی شدند و عدهای نیز بغداد را ترک کردند. یکی از شاگردان مطرح نوبختیان، فردی خراسانی تبار به نام ابوالجیش مظفربن محمدبن احمد بلخی (م.۳۶۷ق) است، ۱ که از او با تعبیر «من غلمان ابیسهل» نام بردهاند.۲ با توجه به سن وی به نظر میرسد که در ایام جوانی، ابوسهل نوبختی (م.۳۱۱ق) را درک کرده است؛ حال در این مدت به چه میزان از ابوسهل کهنسال بهره علمی برده است، جای بررسی دارد. در منابع از فعالیتهای کلامی و حتیٰ حضور ابوالجیش بلخی در بغداد، در نیمه نخست سده چهارم، سخنی به میان نیامده است. تنها گزارشی که در دست داریم این است که در سال ۳۶۰ قمری در نشستی که عزالدوله بختیار دیلمی (ح.۳۵۶-۳۶۷) فرمانروای بویهی بغداد با حضور جمعی از اندیشمندان معتزلی، چون علیبن عیسیٰ رمانی و ابوعبداللّه بصری تشکیل داده بود، ابوالجیش بلخی در آن