نوبختیان آغازگر همراهی با معتزله در بغداد
خاندان امامیمذهب آل نوبخت را باید نقطه شروع و آغازگر اعتزالگرایی در میان امامیه بغداد دانست. (البته در فصل بعدی خواهیم گفت که اعتزالگرایی امامیان عسکر مکرم، پیش از بغدادیان بوده است.) نوبختیان از خاندانهای پر نفوذ سیاسی و علمی امامیه در بغداد به شمار میروند که در دهههای پایانی سده سوم و اوایل سده چهارم هجری، بیش از هر زمان دیگری در عرصه سیاست و همچنین مجامع علمی مطرح بودند.
در میان آل نوبخت دو شخصیت به نام ابوسهل اسماعیلبن علی نوبختی و خواهرزادهاش ابومحمد حسنبن موسیٰ نوبختی در زمینه دانش کلام مشهور بودند؛ تا جاییکه نجاشی از ابوسهل نوبختی با تعبیر «شیخ المتکلمین» و از ابومحمد نوبختی با تعبیر «المتکلم المبرز علی نظرائه فی زمانه» یاد کرده است.۱ با این حال گفته شده که این متفکران برجسته امامیه به تعالیم اعتزالی گرایش داشتند.۲پژوهشگران معاصر نیز اعتزالگرایی نوبختیان را فیالجمله پذیرفتهاند؛ احمد پاکتچی در اینباره مینویسد:
عناوین آثار ابوسهل در مباحث مختلف کلامی نشان میدهد که جز در مباحث امامت، در بسیاری مسائل با تعالیم معتزله توافق کلی دارد... و در مباحث لطیف کلامی در مسائل مورد اختلاف جواهر و اعراض، ابوسهل بین نظرگاه بصریان به ریاست ابوعلی جبایی و بغدادیان به ریاست ابوالقاسم