91
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

نویسندگان معتزلی او را در طبقات معتزله جای داده‌اند.۱

یکی دیگر از شخصیت‌های شیعه که در سده دوم به اعتزال متهم شده، عیسی‌‌بن ‌یزید لیثی معروف به ابن‌دأب است که در مدینه می‌زیسته، بیان شده که او در سال ۱۶۹ قمری به همراه چند نفر، از جمله عبداللّه‌‌بن ‌ابی‌عبیده (از نوادگان عمار یاسر)، به اتهام قدری بودن، از سوی حاکم مدینه به دربار مهدی خلیفه عباسی به بغداد فرستاده شد و سپس آزاد گردید.۲

نکته جالب توجه آن است که شیعیان یادشده که به اعتزال‌‌گرایی منتسب شده‌اند، هیچ ‌کدام از اهالی شهر کوفه، پایگاه اصلی امامیه نبوده‌اند. از این رو می‌توان گفت که بدنه اصلی امامیه که در سده دوم هجری در کوفه حضور داشته به آرای معتزلیان روی خوش نشان نداده است، بلکه شواهدی در دست داریم که امامیه کوفه، در نقطه مقابل معتزله فعالیت می‌کرده است.۳ باید یاد آور شد که پس از سده سوم هجری رفته رفته، اعتزال‌گرایی در میان امامیه پررنگ‌‌تر و بیشتر شد۴ و تا به آنجا پیش رفت که حدود سال ۳۷۰ قمری را زمان اتحاد شیعه و معتزله نامیده‌اند.۵ با این همه جریان اعتزال‌‌گرایی امامی، همواره تا پیش شکل‌‌گیری مدرسه کلامی بغداد با محوریت شیخ مفید، در میان جامعه امامیه در اقلیت بوده است.۶

1.. ابوالقاسم بلخی، طبقات المعتزلة، ۸۴.

2.. طبری، تاریخ الطبری، ج۶، ص۳۹۹.

3.. به عنوان نمونه یوسف‌‌بن اسباط یکی از محدثان اهل سنت می‌گوید: پدرم بصری و معتقد به قدر بوده و عمویم یا خالویم شیعه (رافضی) و کوفی بوده است و هریک از آنان مرا به معتقدات خویش فرا می‌خواندند. (ابن حنبل، العلل، ج۲، ص۴۳۴-۴۳۵) این گزارش به نوعی نشان‌‌دهندۀ تقابل فکری دو جریان امامی و اعتزالی است.

4.. بعضی نویسندگان ادعا كرده‌اند که نزدیكی شیعه و معتزله از زمان مأمون عباسی (م.۲۱۸ق) شروع شده است. (ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۴۸).

5.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۳، ص۱۴۹.

6.. منصور باللّه، الشافی، ج۱، ص۱۳۴؛ فخر رازی، الریاض المونقه فی مذاهب اهل العلم، ص۴۱۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
90

گفتنی است که عبدالقاهر بغدادی (م.۴۲۹ق) اشعری مذهب نیز برخلاف ادعای مشهور، ابراهیم‌‌بن ‌ابی‌یحییٰ را به گرایش تشبیهی متهم نموده و حتیٰ گروهی به نام «ابراهیمیه» را به او منتسب کرده است.۱ البته این ادعا و اتهام نیز به دلیل عدم وجود شواهد، قابل پذیرش نیست. با این حال، احتمال می‌رود بغدادی به دلیل امامی بودنش چنین اتهامی را متوجه وی ساخته است، چه آنکه مخالفان در سده‌های سوم و چهارم و پنجم به ناروا، اسلاف امامیه را به تشبیه‌گرایی متهم می‌کرده‌اند.

از جمله شیعیانی که از سوی مخالفان، معتزلی و قدری قلمداد شده‌اند، معروف‌‌بن‌ خرَّبوذ مکی است. او از موالی قریش بوده۲ و ظاهراً در مکه می‌زیسته است.۳ رجال‌‌شناسان وی را در شمار اصحاب امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام قرار داده‌اند.۴ همچنین ابوعمرو کشی او را یکی از شش نفری برشمرده است که ممتازترین فقها در میان نسل بزرگسال‌تر اصحاب صادقَین علیه السلام بوده‌اند.۵ با این همه گزارش شده که معروف‌‌بن‌ خرَّبوذ، گرایش اعتزالی داشته۶ و حتیٰ در این باره نیز گفت‌‌و‌‌گو می‌کرده است و از این رو امام باقر علیه السلام از او ناخشنود بود.۷ فرزند وی رباح‌‌بن ‌معروف‌‌بن ‌خرَّبوذ نیز دارای اندیشه اعتزالی بوده است و از این رو

1.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۲۰۸-۲۰۹.

2.. ابن ‌ابی‌حاتم رازی، الجرح و التعدیل، ج۸، ص۳۲۱؛ شیخ طوسی، رجال، ص۳۱۱.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۴۷۲؛ شیخ طوسی، رجال، ص۳۱۱.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۱۲۰، ۱۴۵، ۳۱۱؛ همچنین او در زمرۀ راویان ابوالطفیل عامربن ‌واثله، آخرین صحابی پیامبر صلی الله علیه و اله نیز قرار دارد. (ابن‌معین، تاریخ ابن‌معین، ج۱، ص۴۹).

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۰۷، «اجمعت العصابة على تصدیق هؤلاء الأولین من أصحاب أبی‌جعفر علیه السلامو أبی‌عبداللّه علیه السلام وانقادوا لهم بالفقه فقالوا: أفقه الأولین ستة: زراره و معروف‌‌بن‌ خربوذ و برید و ابوبصیر الأسدی و الفضیل‌‌بن ‌یسار و محمدبن‌ مسلم الطائفی».

6.. ابوالقاسم بلخی، طبقات المعتزلة، ۸۴.

7.. مزی، تهذیب الکمال، ج۲۸، ص۲۶۴-۲۶۵؛ «قال عبیدبن‌ معاذ الحنفی عن معروف‌‌بن‌ خربوذ مولى عثمان: كنت اتكلم فی القدر فأتیت أبا‌جعفر محمدبن ‌علی فسلمت علیه فلم یرد علیّ السلام».

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9525
صفحه از 478
پرینت  ارسال به