83
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

دیدگاه وی بوده است.۱ افزون بر این، ابن‌جنید در موضوعات گوناگون کلامی کتاب‌های متعددی را تألیف کرده بود که قابل توجه‌ترین آنها، کتاب نقض ما نقضه الزجاجی النیشابوری علی ابی‌‌محمد الفضل‌‌بن ‌شاذان رحمة اللّه است.۲ - منظور از زجاجی، ابوسهل محمدبن‌ عبداللّه زجاجی نیشابوری، متکلم و فقیه معتزلی و از شاگردان ابوالحسن کرخی (م.۳۴۰ق) می‌باشد.۳ دفاع ابن‌جنید از فضل‌‌بن‌ شاذان نیشابوری - از رهبران نامدار جریان هشام‌‌بن ‌حکم - نشان‌‌دهنده وابستگی کلامی و فقهی وی به جریان فکری هشام‌‌بن‌ حکم است. گمان می‌رود که او از طریق شاگردان فضل‌‌بن‌ شاذان در بغداد، تحت تأثیر مکتب فکری هشام‌‌بن‌ حکم قرار گرفته است.

مخالفان جریان فکری هشام‌‌بن‌ حکم و یونس

جریان فکری هشام‌‌بن‌ حکم در میان امامیان بغداد، مخالفانی داشته است که آرا و اندیشه هشام‌‌بن‌ حکم و پیروانش را به نقد می‌کشیدند، تا جایی‌که طبق برخی نقل‌ها، بسیاری از مشایخ امامیه با یونس مخالفت داشته‌اند.۴ علی‌‌بن‌ حدید‌‌بن‌ حکیم مدائنی (زنده.۲۱۳ق) از اصحاب امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلامیکی از مهم‌‌ترین و برجسته‌‌ترین این مخالفان می‌باشد۵ که پدر او ابوعلی حدیدبن‌ حکیم ازدی مدائنی - از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام- در زمره متکلمان امامیه محسوب می‌شود.۶ همچنین عموهای وی مرازم‌‌بن‌ حکیم و محمدبن ‌حکیم از جمله اصحاب

1.. نجاشی، رجال، ص۴۰۲.

2.. همان، ص۳۸۸.

3.. برای آگاهی از شخصیت زجاجی نک: ابن‌‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۳۰.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۳.

5.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۶۰، ۳۷۶.

6.. نجاشی، رجال، ص۱۴۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
82

جوالیقی - متکلم برجسته امامیه - درباره توحید و صفات باری تعالی سخن گفته۱ و در ادامه با استناد به روایتی از حضرت رضا علیه السلام، به مذمت افکار هشام‌‌بن‌ سالم و تأیید اندیشه هشام‌‌بن حکم و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان پرداخته است.۲ وی همچنین در دفاع از یونس، اخباری را از شاگردان هشام‌‌بن حکم نیز گزارش کرده است.۳ افزون بر این، سمّان همدانی با محمدبن عیسی‌بن عبید یقطینی - از شاگردان برجسته یونس - مرتبط بوده۴ و احتمالاً از طریق او به جریان کلامی هشام‌‌بن حکم گرایش پیدا کرده است.

ابوعلی محمدبن‌ احمدبن‌ جنید اسکافی بغدادی را نیز باید از آخرین طرفداران جناح هشام‌‌بن‌ حکم و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان در سده چهارم هجری بر شمرد. ابن‌جنید از جایگاه بلند علمی برخوردار بوده تا جایی‌که نویسنده معاصرش ابن‌ندیم (م.۳۸۵ق) با تعبیر «من اکابر الشیعة الامامیة» از او نام برده است.۵ شهرت بیشتر ابن‌جنید اسکافی در فقه می‌‌باشد و ظاهراً دنباله روی یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان و فضل‌‌بن‌ شاذان نیشابوری و رویکردهای فقهی‌ آن دو بوده است (در بخش خراسان و ماوراءالنهر، درباره دیدگاه فقهی ابن‌جنید بحث خواهیم کرد).

هر چند افکار و اندیشه کلامی ابن‌جنید اسکافی انعکاس زیادی در منابع نیافته است، اما می‌توان برخی رویکردهای اعتقادی وی را در لابه‌‌لای منابع کشف کرد. بنا‌بر گزارش شیخ مفید، ابن‌جنید برخی سخنان ائمه علیهم السلام را از باب اجتهاد و رأی آنان می‏پذیرفت و اختلاف روایات را حاصل اجتهاد امامان علیهم السلام می‌دانست.۶ احتمالاً کتاب النقض علی ابن‌‌جنید فی اجتهاد الرأی شیخ مفید، در رد همین

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۶۴-۵۶۷.

2.. همان، ص۵۶۷.

3.. همان، ص۷۸۱.

4.. همان.

5.. ابن ‌ندیم، الفهرست، ص۲۴۶.

6.. شیخ مفید، المسائل السرویة، ص۷۵.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9421
صفحه از 478
پرینت  ارسال به