این گروه اضافه کرد.۱به گزارش ابن ندیم، او در آغاز، پیرو اندیشه معتزله بود، سپس از این گروه جدا شد.۲ ظاهراً کتاب وی فی تسویه اصحاب الکلام بالعوام نیز در نقد تعالیم معتزلیان بوده است.۳ از گرایش ابوسعید حصری به امامیه اطلاع زیادی نداریم، اما میدانیم که وی اثری به نام فضائل علی علیه السلام داشته۴ و قاضی عبدالجبار معتزلی نیز او را در زمره بزرگان متکلم امامیه برشمرده است.۵ باید اذعان کرد که در منابع، گزارش صریحی مبنی بر تأثیرپذیری ابوسعید حصری از اندیشههای هشامبن حکم یافت نمیشود، با توجه به ذکر نام او به همراه ابوعیسیٰ وراق، ابوالحسین راوندی و ابوحفص حداد در ردیف هشامبن حکم از سوی برخی نویسندگان، ۶ متأثر بودن او از افکار هشام را محتمل میسازد.
ابوالحسین خیاط معتزلی نیز از شخصی متمایل به امامیه، به نام ابن ذر صیرفی در کنار ابوعیسیٰ وراق و ابوحفص حداد نام برده است که به قِدَم عالم باور داشته است.۷ از این فرد و چگونگی تأثیرپذیری او از امامیه و یا از شخص هشامبن حکم، هیچ گونه اطلاعی در منابع وجود ندارد.
ابوهاشم جعفری
ابوهاشم داودبن قاسم جعفری بغدادی (م.۲۶۱ق) -از نوادگان جعفر طیار- یکی از چهرههای شاخص علمی و اجتماعی امامیه در سده سوم در بغداد به شمار
1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۵، ص۱۸-۱۹.
2.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۵.
3.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوة، ج۱، ص۵۱.
4.. ابنندیم، الفهرست، ص۲۱۵.
5.. همان، ص۲۳۲، ۳۷۱.
6.. خیاط، الأنتصار، ص۲۲۰، ۲۲۴.