51
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

رسیدن مکتفی عباسی (خ.۲۸۹-۲۹۵ق) نقش‌‌آفرین بوده است.۱ پس از قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه دو تن از فرزندانش نیز به منصب وزیری در دستگاه خلافت عباسی دست پیدا کردند. حسین‌‌بن قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه (م.۳۲۲ق) ملقب به عمیدالدوله در سال ۳۱۹ قمری در زمان خلافت مقتدر عباسی (خ.۲۹۵-۳۲۰ق) به وزارت رسید.۲ همچنین برادرش ابوجعفر محمدبن ‌قاسم‌‌بن ‌عبیداللّه در سال ۳۲۱ قمری به مدت سه ماه وزیر قاهر عباسی (خ.۳۲۰-۳۲۲ق) بوده است.۳

درباره اعتقادات مذهبی آل قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه باید گفت که قاضی عبدالجبار معتزلی، این خاندان را شیعی مذهب معرفی کرده است.۴ افزون بر این، گفته شده که حسین‌‌بن ‌قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه وزیر مقتدر عباسی به ابوجعفر شلمغانی گرایش داشته است۵ و ادعا شده که در وارسی منزل شلمغانی، نامه عرضه اعتقادات او به شلمغانی را نیز پیدا کرده‌اند.۶ سرانجام حسین‌‌بن‌ قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه در سال ۳۲۲ قمری به دلیل پیروی از شلمغانی به دستور راضی عباسی (خ.۳۲۲-۳۲۹ق) به قتل رسید.۷ یکی از شخصیت‌های مهم و برجسته این خاندان، ابوالحسین اسحاق‌‌بن‌ ابراهیم‌‌بن‌ سلیمان‌‌بن‌ وهب کاتب می‌باشد که در نیمه نخست سده چهارم هجری در بغداد می‌زیسته، و در زمره اندیشمندان و نویسندگان امامیه به شمار ‌می‌‌رفته است؛ وی کتابی به نام البرهان فی وجوه البیان داشته و در آن اثر، مطالبی را از کتاب کافی کلینی آورده است.۸

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۱۸-۱۹.

2.. ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۲۳۰.

3.. مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۲۲۱؛ ابن‌مسکویه، تجارب الامم، ج۵، ص۳۶۱.

4.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۲، ص۳۸۱، ۵۹۹، ۶۰۰.

5.. ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۲۹۰.

6.. همان.

7.. ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۲۹۴.

8.. نک: مدرسی، مکتب در فرایند تکامل، ص۳۳۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
50

از ابوجعفر شلمغانی - یکی دیگر از غالیان و مدعیان منحرف وکالت - حمایت و پشتیبانی می‌کرده است.۱

آل قاسم ‌‌بن‌ عبیداللّه

از خاندان‌های سیاسی امامیه در بغداد، آل قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه‌‌بن‌ سلیمان‌‌بن‌ وهب می‌باشد که قاضی عبدالجبار معتزلی (م.۴۱۵ق) نیز از آنها در شمار خاندان‌های سیاستمدار امامی‌مذهب در دستگاه خلافت عباسی نام برده است.۲ آل قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه تیره‌ای از خاندان آل وهب می‌باشد. بسیاری از افراد این دودمان در خلافت بنی‌العباس به مناصب مهمی دست پیدا کرده بودند. سلیمان‌‌بن‌ وهب (م.۲۷۲ق) که با تعبیر «الوزیر الکبیر» از او یاد کرده‌اند، ۳ در سال ۲۵۶ قمری وزارت مهتدی عباسی (خ.۲۵۵-۲۵۶ق) و در سال ۲۶۳ قمری وزارت معتمد عباسی (خ.۲۵۶-۲۷۹ق) را عهده‌‌دار بوده است.۴ ابوالقاسم عبیداللّه‌‌بن‌ سلیمان‌‌بن‌ وهب (م.۲۸۸ق) نیز در سال ۲۷۸ قمری از سوی معتمد عباسی به وزارت منصوب شد.۵ همو در سال ۲۷۹ قمری وزارت معتضد عباسی (خ.۲۷۹-۲۸۹ق) را نیز بر عهده داشته است.۶ فرزند او قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه (م.۲۹۱ق) - سر سلسله آل قاسم‌‌بن‌ عبیداللّه - نیز در سال ۲۸۸ قمری به مقام وزارت معتضد عباسی نایل آمد.۷ گفته شده که وی در به خلافت

1.. ابن‌مسکویه، تجارب الامم، ج۵، ص۱۸۵-۱۸۶.

2.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۲، ص۳۸۱، ۵۹۹، ۶۰۰.

3.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۳، ص۱۲۷.

4.. همان، ص۱۲۸.

5.. ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، ج۷، ص۴۴۴.

6.. ابن‌نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۲، ص۳۵-۳۶؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۳، ص۴۹۷.

7.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۱۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9576
صفحه از 478
پرینت  ارسال به