415
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

هم‌زمانیِ تقریبی حضور وی با فضل‌بن ‌شاذان - متکلم پرآوازه امامیه - در نیشابور، احتمال دارد او تحت تأثیر فضل به امامیه پیوسته باشد؛ به ‌ویژه آنکه، فضل آثاری در نقد رهبران خوارج تألیف كرده بود.۱ به نظر می‌رسد مروزی پس از تغییر مذهب، در حمایت از مبانی فکری امامیه در نیشابور فعال بوده است و از این رو، امیران طاهری وی را مدتی در بند کردند؛۲ همان‌ گونه که فضل‌بن‌ شاذان نیز به دلیل فعالیت‌هایش در نیشابور از سوی طاهریان تبعید شده بود.۳

ابویحیی جرجانی

احمد‌بن‌ داود‌بن‌ سعید فزاری، که در آغاز در زمره رهبران اهل‌حدیث به شمار می‌رفت، سپس به مذهب امامیه روی آورد.۴ از چرایی تحول مذهبی او چیزی دانسته نیست. ممکن است او نیز تحت تأثیر عالمان امامی، مانند فضل‌بن‌ شاذان تغییر مذهب داده باشد، چه آنكه فضل در نقد اهل حدیث فعال بوده و در این باره آثاری را تألیف كرده بود.۵ وی پس از گرایش به امامیه، به شدت علیه اهل حدیث در خراسان موضع‌گیری کرد. جرجانی کتاب‌هایی مانند: محنة النابته، خلاف عمر بروایة اهل الحشو، فضائح الحشویه، کتاب الصهاکی، الردّ علی الحنبلی و استنباط الحشویه را در نقد اهل‌حدیث نوشت؛۶ از این رو، مورد کینه‌توزی اهل‌حدیث خراسان قرار گرفت، تا جایی که با بدگویی آنها، حاکم طاهری به قطع دست و پا و زبان وی فرمان داد.۷

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۲.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.

3.. همان، ص۸۲۱.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۳.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.

6.. همان، ص۴۵۴.

7.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۸۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
414

گروه علمای مستبصر

پس از آنکه مکتب فکری امامیه در کوفه - در اواخر سده دوم - کم‌فروغ شد و سرانجام به افول گرایید، علیٰ رغم اینکه انتظار می‌رفت گرایش به آموزه‌ها و مبانی امامیه نیز در جهان اسلام تضعیف گردد، اما گرایش به امامیه در سده سوم روندی رو به رشد پیدا کرد. این اقبال در بین فرهیختگان سایر نحله‌های فکری، بیش از پیش مشاهده می‌شود. در محیط دانش‌پرور عراق، کسانی چون ابوعیسیٰ وراق، ابن‌ راوندی، ابن‌ مملک جرجانی و در ری، ابن‌قبه رازی از اعتزال به امامیه گرایش پیدا کردند. محمد‌بن ‌ابراهیم ثقفی و ابوالفضل جعفی صابونی - دو تن از علمای سر‌شناس زیدیه - نیز در این دوره به امامیه گرویدند. به نظر می‌رسد تحولات عقیدتی به نفع امامیه در این دوران، ریشه در كوشش‌های بنیادین مدرسه کوفه داشته است.

منطقه خراسان و ماوراءالنهر نیز با پدیده گرایش به امامیه بیگانه نبوده است. افرادی از گروه‌های مختلف فکری در این دیار به مذهب امامیه روی آوردند. از چرایی و چگونگی روی‌گردانی اینان به مذهب امامیه، چیزی در دست نیست. با نگاهی به جایگاه این افراد می‌توان به شخصیت ممتاز علمی و مذهبی آنان پی برد. به‌جز ابونضر عیاشی که در خط فكری هشام‌بن‌ حكم قرار دارد، درباره وابستگی جریانی سایر علمای مستبصر خراسان و ماوراءالنهر، به دلیل حجم اندک گزاره‌ها نمی‌توان اظهار نظر جامعی ارائه کرد؛ از این رو به معرفی آنان اکتفا می‌شود.

ابن‌کلثوم مروزی

محمد‌بن ‌سعید‌بن کلثوم مروزی که از او با تعبیر «من اَجِلّة المتکلمین بنیسابور» یاد شده، در آغاز بر مذهب خوارج بوده، آنگاه به امامیه گرایش یافته است.۱ با توجه به

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۲.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9464
صفحه از 478
پرینت  ارسال به