409
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

برگزاری جلسات املای حدیث و نگارش آثاری، در صدد رفع دغدغه‌های دینی امامیان این نواحی برآمد. همچنین وی كوشید میراث روایی امامیه در خراسان و ماوراءالنهر را گردآوردی کند؛ از این رو، شمار قابل ملاحظه‌ای از احادیث امامی موجود آن منطقه، از خطر انقراض نجات پیدا كرد. گفتنی است، مظفر‌بن‌ جعفر سمرقندی كه میراث روایی عیاشی را در اختیار داشت،۱ در انتقال آن به ‌شیخ صدوق بسیار نقش‌آفرین بوده است.۲

جریان متهمان به غلو

در میان اصحاب نخستین امامیه، گروهی وجود داشته است که به دلیل دیدگاه ویژه آنها درباره امامان اهل بیت‌‌ علیهم السلام، از سوی اصحاب سرشناس امامی به زیاده‌روی در اعتقادات متهم شده‌اند. این گروه متمایز از غالیان مطرود امامی، مانند: ابوالخطاب، بیان‌بن‌ سمعان و دیگران هستند. افراد متهم به غلو در كوفه، مانند جابر‌بن ‌یزید جعفی و مفضل‌بن‌ عمر جعفی با آنکه از سوی برخی اصحاب امامیه مورد نقد قرار داشته‌اند، ولی اندیشه و روایات اینان در میان امامیان رواج داشته است و برخی اصحاب به نقل روایت از آنها اقبال نشان می‌دادند؛ این در حالی بود که ائمه علیهم السلام و بزرگان امامی، هیچ ‌گاه به غلات مطرود روی خوش نشان نداده، با نشر تعالیم آنان در جامعه امامیه به شدت مبارزه می‌کردند. البته غالیان مذموم تلاش می‌کردند برای موجه جلوه دادن دیدگاه‌هایشان، خود را به متهمان به غلو متصل کنند.

به هر روی، جریان متهمان به غلو در آستانه غیبت صغرا، حضور قابل توجهی در دیار خراسان و ماوراءالنهر داشته‌اند. از آغاز ورود این تفکر در آن سامان، گزارش روشنی در دست نیست.

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۴۲.

2.. نمازی، مستدرکات علم رجال الحدیث، ج۷، ص۴۳۴.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
408

قم را در ماوراءالنهر منتشر كرد كه بخشی از آن را كشی در كتابش انعكاس داده است.۱ ابومحمد جعفر‌بن احمد - یكی از فقهای قمی‌تبار - نیز به منطقه ایلاق ماوراءالنهر رفته و در آنجا سكنا گزید. احادیث اندكی از او در مصادر امامی منعكس شده است.۲ محمد‌بن حسن قمی كه به یكی از خاندان‌های دانش‌پرور قمی منسوب بود، در بخارا اقامت داشت؛ همان كه ‌شیخ صدوق، كتاب كمال‌الدین را به درخواست وی نگاشت.۳ از روایات وی چیزی گزارش نشده است.

از سوی دیگر، بعضی از نسل پسینی خراسانی‌ها به قم آمده و نزد مشایخ محدث قم علم‌آموزی كردند.۴ یكی از این افراد ابراهیم‌‌بن محمد‌بن عباس ختلی است. او روایات قابل‌ توجهی را از سعد‌بن عبداللّه اشعری و احمد‌بن ‌ادریس اشعری آموخت و به ماوراءالنهر انتقال داد.۵ البته وی در كوفه، نزد ابن ‌فضال نیز شاگردی كرده بود.۶

در نیمه دوم سده چهارم، رفته رفته تكاپوی جریان حدیث‌گرایی در خراسان و ماوراءالنهر به محاق رفت. در این دوره كه تقریباً همه جریان‌های امامی در آن دیار رو به افول نهاده بودند، جریان حدیث‌گرایی نیز رونق پیشین خویش را از دست داد، كه البته نقش دولت‌های شیعه‌ستیز آن نواحی همچون غزنویان را نباید در تضعیف امامیه از نظر دور نگاه داشت.

به هر روی، ‌شیخ صدوق - محدث شهیر امامیه - در این دوره با سفرهای متعدد و طولانی به بسیاری از مناطق خراسان و ماوراءالنهر، با شیعیان آن دیار ارتباط برقرار كرد. او ضمن فراگیری معارف اهل بیت‌‌ علیهم السلام از مشایخ خراسان و ماوراءالنهر، ۷ با

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۱۰۵، ۲۲۴- ۲۲۷، ۹۰- ۹۲؛ ج ‌۲، ص۵۷۹، ۶۷۸، ۸۵۱.

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۸۸، ۴۱۷؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۱۳۹.

3.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۲-۳.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۷.

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۴۱، ۳۴۶؛ ج۲، ص۴۷۳، ۶۱۴، ۶۲۸، ... .

6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۱۵۳-۱۵۴.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9591
صفحه از 478
پرینت  ارسال به