41
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

داشته است، تا جایی‌که شماری از امامان شیعه علیهم السلام نیز به دست عباسیان، زندانی شده و به شهادت رسیده‌اند. با این همه برخی خاندان‌های امامی‌مذهب در سده‌های دوم، سوم و چهارم هجری در دستگاه عباسیان نفوذ کرده و حتیٰ به بعضی از مناصب مهم حکومتی نیز دست یافته بودند. حضور دولتمردان سیاسی شیعه در دستگاه خلافت عباسی، به تدریج موجب تقویت و گسترش جامعه امامیه در بغداد شده است، تا آنجا ‌که در سده چهارم هجری، جامعه امامیه از لحاظ موقعیت اجتماعی و جمعیتی به جایگاه ممتازی در بغداد رسیده بود. از این رو برای آگاهی از وضعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی امامیه بغداد، شناخت این خاندان‌‌های سرشناس امامی ضروری می‌نماید. در این مجال به دودمان‌های متنفذ سیاسی و نقش‌‌آفرین امامیه در دستگاه خلافت عباسی اشاره می‌کنیم.

آل خزاعی

خاندان خزاعی در بدو پیدایش خلافت عباسی، همراه عباسیان بوده‌اند.۱ ابوجعفر محمدبن ‌اشعث‌‌بن ‌یحییٰ خزاعی خراسانی (م.۱۴۹ق) از سرداران برجسته بنی‌عباس در ابتدای خلافت آنان به شمار می‌رود.۲ او در آغاز از جانب ابوالعباس سفاح عباسی روانه فارس شد۳ و سپس در سال ۱۴۰ قمری، مدتی از سوی منصور دوانیقی حکومت دمشق را عهده‌دار گردید.۴ آنگاه از سوی منصور برای نبرد با اباضیان مغرب به افریقیه فرستاده شد.۵ فرزندش جعفربن ‌محمدبن ‌اشعث خزاعی

1.. برای آگاهی بیشتر از این دودمان نک: صادقی، دولتمردان شیعه، ص۱۴۷-۱۵۰.

2.. ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۲، ص۱۳۳.

3.. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۳۴۳.

4.. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۳۸۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
40

عباسی، آسیب‌‌های خانمان‌‌سوز فراوانی را متحمل گردیدند. در سال ۳۱۳قمری مسجد براثا از مساجد مهم شیعیان به دستور مقتدر عباسی با خاک یکسان شد.۱

شیعیان بغداد در دهه سوم سده چهارم هجری از ترس خشونت‌‌طلبی‌های حنابله، مراسم مذهبی چون عاشورا را به طور مخفیانه برگزار می‌کردند.۲ سردمداری خشونت‌‌طلبان حنابله را شخصی به نام ابومحمد حسن‌‌بن ‌علی‌‌بن ‌خلف بربهاری (م.۳۲۹ق) بر عهده داشت. به دستور بربهاری مسجد ویران شده براثا به قبرستان مبدل شد.۳همو دستور قتل برخی نوحه‌خوانان حادثه کربلا را صادر کرد.۴

در نیمه دوم سده چهارم در اوج قدرت آل بویه، باز هم آشوب‌‌طلبان عامه بی‌‌کار ننشسته و به بهانه‌های واهی به محله‌‌های شیعه‌‌نشین هجوم می‌بردند و ضمن کشتار بی‌رحمانه، آنجا را به آتش می‌کشیدند.۵ این درگیری‌های ناشی از تعصبات مذهبی تا سده پنجم نیز ادامه داشت و همچنان جامعه امامیه، از متعصبان اهل سنت صدمه می‌دید. در این نزاع علاوه بر توده‌ها، بزرگان امامیه نیز دچار آسیب‌های زیادی می‌شدند. گفته شده منزل سید مرتضی۶ و همچنین منزل و آثار علمی شیخ طوسی و کتابخانه ارزشمند شاپوربن‌ اردشیر دچار آتش سوزی شده و از بین رفتند.۷

خاندان‌های متنفذ سیاسی امامیه در بغداد

جامعه امامیه همواره از سوی دستگاه خلافت عباسی تحت فشار و اختناق قرار

1.. ابن‌جوزی، المنتظم، ج۱۳، ص۲۴۷-۲۴۸.

2.. تنوخی، نشوار المحاضرة، ج ‌۲، ص۲۳۳.

3.. صولی، الاوراق، ج۲، ص۱۳۶.

4..تنوخی، نشوار المحاضرة، ج۲، ص۲۳۳.

5.. نک: ابن‌جوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۵، ۲۱۵، ۳۴۴، ۳۶۱، ج۱۵، ص۱۴، ۳۳.

6.. ابن‌حزم، جمهرة انساب العرب، ص۶۳.

7.. ابن‌جوزی، المنتظم، ج۱۶، ص۱۶، ۴۸-۴۹؛ ابن‌اثیر، الکامل، ج۹، ص۳۵۰.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9391
صفحه از 478
پرینت  ارسال به