399
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

جِلِّة المتکلمین علی مذهب المعتزله».۱ صرف نظر از صحت این‌گزارش، از نقش ابن‌رستم طبری در گرایش امامیه خراسان به اعتزال‌گرایی چیزی‌ دانسته نیست. همچنین از ارتباط او با فضل‌بن شاذان و یا با شاگردانش، در خراسان چیزی نمی‌دانیم. البته وی هم‌‌نام کتاب حذو النعل بنعل فضل‌بن شاذان، ۲ کتابی را تألیف کرده بود.۳ گفته‌اند که - در سده چهارم - در نقاطی از ماوراءالنهر، عده‌ای از کیسانیه می‌زیستند که در مسائل عدل و توحید همانند معتزله می‌اندیشیدند.۴ از روابط این گروه با شیعیان امامی چیزی نمی‌دانیم.

ابوالجیش مظفر‌بن محمد‌بن احمد بلخی - از متکلمان امامی و از شاگردان ممتاز ابوسهل نوبختی - نیز تبار خراسانی داشته‌ است.۵ از ارتباط ابوالجیش با خراسان چیزی گزارش نشده است و همچنین نمی‌دانیم آیا او در خراسان گرایشی به اعتزال داشته یا نه و به همین دلیل در بغداد به ابوسهل نوبختی اعتزال‌‌گرا پیوسته است یا نه.

ابومنصور صرام نیشابوری - احتمالاً زنده در نیمه اول سده چهارم - یکی از افراد شاخص جریان اعتزال‌‌گرای امامیه در خراسان به شمار می‌رود که در نیشابور می‌زیسته است.۶ شیخ طوسی با تأکید بر جایگاه بلند سیاسی و اجتماعی وی، از او با تعبیر «من جِلّة المتکلمین» یاد کرده است.۷ وی همانند معتزلیان بغدادی، به نظریه وعید باورمند بوده۸ و در محیط علمی نیشابور به شدت از این اندیشه دفاع

1.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۵، ص۱۰۳.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷؛ با توجه به عنوان کتاب به نظر می‌رسد در چنین کتاب‌‌هایی گام به گام به مسائل یا شبهات پاسخ داده می‌شد.

3.. ابن‌اسفندیار، تاریخ طبرستان، ج۱، ص۱۳۰.

4.. ابوتمام نیشابوری، کتاب الشجرة، ص۱۰۰.

5.. دربارۀ ابوالجیش بلخی نک: موسوی تنیانی، «متکلمان ناشناختۀ امامی بغداد از غیبت صغرا تا دوران شیخ مفید»، ص۶۸-۶۹.

6.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۷۷.

7.. همان.

8.. همان، ص۲۷۷، ۲۸۲-۲۸۳.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
398

وصف نموده است.۱

به گفته عیاشی، ابن‌ فضال نیز فقه ابن‌ ابی‌عمیر را بر فقه یونس ترجیح می‌داده است؛۲ بنابراین، ظاهراً عیاشی با جریان فقهی یونس هم‌سو نبوده است. ابونصر یحییٰ سمرقندی - از فقهای گمنام ماوراءالنهر - نیز به فقه امامیه و اهل‌سنت - احتمالاً حنفیان رأی‌گرا - فتوا می‌داده؛۳ با این حال، گرایش فقهی او نیز نامعلوم است.

جریان متکلمان اعتزال‌گرا

جریان پرآوازه کلامی معتزله، روزگاری طولانی بر محیط علمی جامعه مسلمانان سیطره داشت. هر چند این نحله با مخالفت‌هایی از سوی سایر گروه‌های اسلامی - امامیه و اهل حدیث - مواجه بود، اما آرا و نظریات برخی جریان‌های کلامی را تحت تأثیر خویش قرار داده بود. در دوران حضور معصومان علیهم السلام، متکلمان امامی بیشتر در برابر اندیشه‌های معتزلیان موضع‌گیری می‌کردند، اما از نیمه سده سوم هجری به تدریج، برخی امامیان به پاره‌ای از آموزه‌های اعتزالی گرایش پیدا کردند.

با توجه به برخی گزارش‌‌ها می‌توان گفت که اعتزال‌‌گرایی در میان امامیه خراسان و ماوراءالنهر، در اوایل سده چهارم هجری آغاز شده است.

می‌دانیم که ابوجعفر محمد‌بن جریر‌بن رستم طبری (زنده حدوداً نیمه دوم سده سوم) - از متکلمان نامدار امامیه و نویسنده کتاب ارزشمند المسترشد فی الامامه - مدتی را در طوس در کنار مرقد امام رضا علیه السلام مقیم بوده است. ۴ او به اعتزال‌‌گرایی متهم بوده و ابن ‌بابویه رازی در کتاب تاریخ الری درباره‌اش نوشته است: «کان من

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۲.

2.. همان، ص۸۵۵.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۵۱.

4.. ابن اسفندیار، تاریخ طبرستان، ج۱، ص۱۳۰.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9701
صفحه از 478
پرینت  ارسال به