395
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

و به گفته برخی، از پایه‌گذاران فقه استدلالی و اجتهادی در دهه‌های نخستین سده چهارم بود، در خراسان مورد استقبال قرار گرفت؛ به گونه‌ای که حُجاج خراسانی در عراق، به خرید کتاب فقهی المتمسک بحبل آل‌الرسول عمانی بیش از هر چیز توجه جدی نشان می‌دادند.۱ هرچند دانسته نیست که ابن ‌ابی‌عقیل در محور فقهی یونس و فضل قرار داشته است یا نه، ولی این اقبال خراسانیان به آثار فقیهان اجتهاد‌گرا را باید مرهون تلاش‌های فضل‌بن ‌شاذان دانست.

ابن‌جنید اسکافی، دیگر فقیه عراقی که همراه ابن‌ ابی‌عقیل به «قدیمَین» مشهور است، در خط فقهی فضل و یونس قرار داشته و مانند آن دو نیز به قیاس متهم شده است، ۲ به گونه‌ای که اصحاب امامیه - ظاهراً در عراق - تألیفات وی را به سبب این موضوع طرد کردند؛۳ ولی در سده‌‌های میانی در مدرسه حله - احتمالاً به دلیل اجتهاد‌ورزی بیشتر فقهای حلی - مورد توجه قرار گرفت، تا جایی ‌که علامه حلی درباره کتاب فقهی تهذیب‌ الشیعه لاحکام الشریعة وی می‌نویسد: «... فلم ار من هذه الطائفه کتاباً اجود منه و لاابلغ و لااحسن عبارة و لاادق معنی...».۴ دیدگاه فقهی او هوادارانی نیز داشته است که به «جنیدیه» مشهور بودند.۵ ظاهراً ‌شیخ صدوق نیز اثر فقهی رسالة الی حماد‌بن‌ علی الفارسی فی الردّ علی الجنیدیه را در نقد همین پیروان فكری ابن‌ جنید نگاشت.۶

ابن‌ جنید به شدت به دفاع از جریان اجتهادگرا برخاست. او در این زمینه کتاب‌های کشف التمویه و الالباس علی اغمار الشیعه فی امر القیاس و اظهار ما

1.. نجاشی، رجال، ص۴۸.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۸۸.

3.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۰۹.

4.. علامه حلّی، ایضاح الاشتباه، ص۲۹۱.

5.. سید مرتضی، رسائل، ج۲، ص۲۹.

6.. همان.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
394

پیروان فقهی یونس‌بن عبدالرحمان

عده‌ای از اصحاب ائمه علیهم السلام در عصر حضور، با روش‌های مختلف در عرصه فقه به اجتهادگرایی و اندیشه‌ورزی روی آورده بودند.۱ یونس‌بن ‌عبدالرحمان - اندیشمند نامدار امامیه - نیز جریان اجتهاد‌گرایی ممتازی را در جامعه امامیه رهبری می‌کرد که با جریان غالب فقهای امامیه متمایز بوده است؛ شاگردان فقهی وی نیز به «یونسی» مشهور بودند.۲ ظاهراً او در فقه، تحت تأثیر حریز‌بن ‌عبداللّه سجستانی - از فقهای اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام - قرار داشته است.۳ البته برخی از امامیان، اندیشه فقهی و روش اجتهادی او در فقه را برنمی‌تافتند و او را به قیاس متهم می‌کردند؛۴ با وجود این، خط فقهی یونس برای مدتی تداوم پیدا كرد. در خراسان فضل‌بن‌ شاذان نیشابوری - فقیه برجسته امامیه و میراث‌دار تفكر هشام و یونس در عرصه كلام - به آرای فقهی یونس توجه نشان داد و با صراحت، از برتری فقه یونس سخن به میان آورد.۵ شاید از این رو است که وی نیز همانند یونس، به قیاس متهم گردیده است.۶

به نظر می‌رسد فضل در خراسان، در بسط و گسترش آرا و اندیشه فقهی یونس همانند نظریات کلامی وی، کوشش می‌کرده است؛ به گونه‌ای كه او توانست بخش قابل‌ توجهی از منطقه خراسان را تحت ‌تأثیر فقه اجتهادی یونس قرار دهد، تا جایی‌ که در دوره‌های بعد، آرای فقهای اجتهادورز سایر مناطق، در خراسان مورد اقبال قرار گرفت. دیدگاه فقهی ابن‌ ابی‌عقیل عمانی، كه از فقهیان و متکلمان ممتاز امامیه

1.. مدرسی، مقدمه‌ای بر فقه شیعه، ص۳۰-۳۵.

2.. رضایی، «امتداد جریان فکری هشام ‌بن حکم تا شکل‌گیری مدرسۀ کلامی بغداد»، ص۹۸-۱۰۰.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۲۷.

4.. سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۱۱.

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۰.

6.. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۲۷۰؛ مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۱۱.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9350
صفحه از 478
پرینت  ارسال به