محله مسجد الانباریین بغداد برشمردهاند.۱ همچنین محله نوبختیه واقع در سمت غربی بغداد به خاندان پر نفوذ آل نوبخت تعلق داشته است.۲
وجود اماکن مقدس در بغداد، تأثیر بسیاری در حضور هر چه بیشتر شیعیان در آن شهر داشته است. در اینباره میتوان از مرقدهای امام کاظم علیه السلام و امام جواد علیه السلام در مقابر قریش بغداد یاد کرد.۳ مسجد مهم براثا در حاشیه شهر بغداد، نیز یکی از مراکز مهم تجمع شیعیان به شمار میرفته است.۴خطیب بغدادی از مسجدی در محله سوق العتیقه بغداد یاد کرده که به دلیل نماز گذاردن امیرالمؤمنین علیه السلام در آنجا، بسیار مورد توجه و اکرام شیعیان بوده است.۵همچنین قبری منسوب به یکی از نوادگان امام سجاد علیه السلام در بغداد قرار داشته است که به علت توجه مردم به آن، به مشهد نذور شهرت یافته بود.۶
ناگفته نماند که با ورود بعضی از خاندانهای شیعی در دستگاه خلافت عباسی، حضور شیعیان در بغداد بیش از پیش تقویت شد. برخی تاریخنگاران بر این باورند که در سال ۳۳۱قمری، جمعیت شیعه در بغداد به قدری زیاد بود که آنها از نکوهش و لعن علنی خلفای نخستین هیچ گونه ابایی نداشتند.۷ با روی کار آمدن بویهیان شیعی مذهب در سال ۳۳۴قمری در بغداد، شیعیان به اوج قدرت خود نائل آمدند. به کمک آل بویه، شعائر شیعی در بغداد رونق گرفت و سالروز ایامی
1.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۰۷.
2.. شیخ طوسی، الغیبة، ص۳۸۶؛ نجاشی، رجال، ص۳۷۳.
3.. مرقد مطهر امام کاظم علیه السلام محل زیارت شیعیان و اهل سنت به شمار میرفته است. خطیب بغدادی به اسنادش از قول ابوعلی خلال از بزرگان اهل سنت نقل کرده است: «ما همنی أمر فقصدت قبر موسىبن جعفر فتوسلت به الا سهل اللّه تعالى لی ما أحب» (خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۳۲-۱۳۳).
4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۲۳-۱۲۴، ج۸، ص۱۷.
5.. همان، ص۱۰۷.
6.. همان، ص۱۳۵-۱۳۶.
7.. ابنجوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۲۷.