381
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

در نیمه اول سده سوم به كوشش برخی شاگردان مكتب یونس، این دیدگاه كلامی به دو منطقه قم و خراسان راه پیدا کرد. نخستین و شاخص‌ترین چهره‌هایی که در انتشار آرا و افکار هشام‌بن حکم در خراسان، در نیمه نخست سده سوم هجری، نقش‌‌آفرین و تأثیرگذار بوده‌اند عبارت‌‌اند از:

ابن‌حماد مروزی

ابوالعباس احمد‌بن حماد مروزی از شخصیت‌‌های بنام امامیه در خراسان به شمار می‌رود که در نیمه اول سده سوم هجری در شهر مرو خراسان زندگی می‌کرده۱ و نزد امام جواد علیه السلام (ش.۲۲۰ق) و امام هادی علیه السلام (ش.۲۵۴ق) از منزلت ویژه‌ای برخوردار بوده است.۲ در حوزه تاریخ کلام امامیه در خراسان، نمی‌توان از جایگاه کلامی ابن ‌حماد مروزی چشم‌پوشی کرد و شاید بتوان او را نخستین متکلم امامی در پهنه جغرافیایی خراسان بر شمرد. با توجه به کاستی و محدودیت‌ منابع، امروزه از آرا و اندیشه کلامی احمد حماد مروزی، اخبار زیادی در منابع موجود نیست. با وجود این، گزارش‌هایی مبنی بر طرفداری وی از جریان کلامی پیرو هشام‌بن حکم در دست داریم. مروزی با یونس‌بن عبدالرحمان - از شاگردان برجسته هشام - در ارتباط بوده و اخباری از او نقل کرده است۳ که از آن جمله، خبری در تمجید

1.. دربارۀ شخصیت وی نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۳-۸۳۵.

2.. حضرت جواد علیه السلام: در نامه‌ای برای او نوشتند: «ثم وفیت کل نفس بِما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُون» و آنگاه ادامه دادند: ما در دنیا از همدیگر پراکنده شده‌ایم و هر کدام در شهری زندگی می‌‌کنیم و هر کس امام خود را دوست داشته باشد با او خواهد بود و اگر چه از وی دور زندگی کند، ولی آخرت جای استقرار است و همه با هم خواهند بود». (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۳) همچنین پس از مرگش حضرت هادی‌ علیه السلام در توقیعی خطاب به فرزند وی محمد‌بن احمد‌بن حماد چنین نگاشتند: «پدرت درگذشت، خداوند از او و شما راضی است، حال او در نزد ما پسندیده بود و از حال خویش فراتر نرفت». (همان، ص۷۹۸).

3.. همان، ص۸۵۲؛ شیخ صدوق، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۴۴؛ شیخ طوسی، الاستبصار، ج۴، ص۲۱۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
380

اسماعیل‌بن احمد سامانی (ح.۲۷۹-۲۹۵ق) تبعید شده بود.۱ ناگفته نماند که در برخی دوره‌ها، حتیٰ مساجد شیعه نیز توسط فرمانروایان سنی تخریب می‌گردید.۲

امامیان خراسان افزون بر فشارهای سیاسی، از سوی گروه‌های مذهبی نیزدر تنگنای اجتماعی و عقیدتی قرار داشتند، تا جایی‌که فضل‌بن شاذان نیشابوری از بیم آزار خوارج خشونت طلب، محل زندگی خود را در روستای بیهق (از نواحی نیشابور) رها کرده و به نقطه نامشخصی متواری شد و سرانجام بر اثر رنج این آوارگی، بیمار شده و درگذشت.۳ همچنین در‌گیری‌های کرامیان متعصب با امامیان نیشابور در سده چهارم هجری نیز قابل توجه است.۴

جریان‌های فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر

جریان فکری هشام‌‌بن حکم و یونس‌‌بن عبدالرحمان

پیروان کلامی هشام‌بن حکم و یونس‌بن عبدالرحمان

هشام‌بن‌حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیه السلام و از متکلمان سرشناس امامیه است که در سده دوم، جریان سترگ کلامی را در امامیه بنیان‌گذاری و رهبری کرد. این جریان با رویكرد عقل‌گرایی وحیانی، به دفاع و تبیین مبانی عقیدتی امامیه می‌پرداخت. این خط فکری پس از مرگ هشام‌بن‌حکم، در بغداد، بصره توسط شاگردان وی تداوم یافت، که در این میان نقش یونس‌بن‌ عبدالرحمان در رهبری این جریان بیش از دیگران آشكار بوده است.۵

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۹.

2.. فارسی، تاریخ نیشابور، ص۱۳.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۱.

4.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۳۳۶.

5.. رضایی، «امتداد جریان فکری هشام ‌بن حکم تا شکل‌گیری مدرسۀ کلامی بغداد»، ص۹۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9317
صفحه از 478
پرینت  ارسال به