379
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

اثرگذاری ‌شیخ صدوق در آن نواحی، به قدری شگرف بوده است كه عبدالجلیل قزوینی در این ‌باره می‌نگارد: «فضل و بزرگی شیخ کبیر ابوجعفر بابویه را خود چگونه انکار توان کرد از تصانیف و وعظ و درس و از ری تا بلاد ترکستان و ایلاق، اثر علم و فضل و برکات زهد و امانت او پوشیده نیست».۱ افزون بر این، امامیان آن مناطق به آثار اندیشوران امامی مقیم سایر نواحی، توجه شایانی نشان دادند.

گفتنی است که شیعیان در خراسان و ماوراءالنهر، هماره از آزار و اذیت حاكمان طاهری و سامانی رنجور بوده‌اند. هر چند در برهه‌‌هایی، از فشارهای سیاسی کاسته و فضای نسبتاً آزادی در آن مناطق حکم‌‌فرما بود، ولی همچنان اغلب شیعیان خراسانی و ماوراءالنهری در تنگنای سیاسی و حتیٰ اجتماعی قرار داشتند. شخصیتی چون فضل‌بن شاذان نیشابوری، از جانب طاهریان مورد آزار و اذیت قرار داشت و عبداللّه‌بن طاهر طاهری (ح.۲۱۳ - ۲۳۰ق) وی را به سبب عقاید شیعی تحت فشار قرار داد و در نهایت او را تبعید کرد.۲ همچنین ابویحییٰ جرجانی، عالم مستبصر امامی به دستور محمد‌بن طاهر طاهری (ح.۲۴۸-۲۵۹ق) به هزار ضربه تازیانه و قطع دست و پا محکوم شد.۳

ابن‌ كلثوم مروزی دیگر متکلم مستبصر امامیه، نیز توسط امرای طاهری مورد تعقیب قرار داشته است. در دوران سامانیان نیز کم و بیش شیعیان خراسانی و ماوراءالنهری تحت فشار بوده‌اند. هر چند در دوران حکمرانی برخی امیران سامانی، فضای مناسبی برای شیعیان ایجاد شده بود و حتیٰ شخصیتی چون علی‌بن ابراهیم کوفی - از علمای امامیه - مورد تکریم امیر نصر‌بن احمد سامانی قرار داشته، اما هیچ گاه اوضاع شیعیان در زمان حکومت سامانیان خوب نبوده است و کسی مانند عبداللّه بشر سرخسی از اصحاب امامیه به دست امیر

1.. قزوینی، النقض، ص۴۰.

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۸.

3.. همان، ج۲، ص۸۱۳-۸۱۴.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
378

اهل بیت‌‌ علیهم السلام، به وسیله وكلا تا عصر غیبت صغرا گسترش دادند.۱

در نیشابور - از شهرهای بزرگ خراسان‌- با تلاش‌های اصحاب ائمه علیهم السلام، به ‌وی‍ژه فضل‌بن ‌شاذان و شاگردانش، امامیه از جایگاه رفیع علمی و اجتماعی برخوردار گردید. تشیع در نواحی ماوراءالنهر در مقایسه با خراسان، قدمت كمتری داشت، ولی در نیمه دوم سده سوم، هم‌زمان با رویداد غیبت صغرا، با فعالیت‌های ابونضر عیاشی، از عالمان نامور شیعه، تشیع امامی به سرعت در ماوراءالنهر توسعه یافت. عیاشی در شهر سمرقند، كانونی علمی پدید آورد و شخصیت‌های فراوانی را تربیت كرد.۲ پرورش‌یافتگان مكتب عیاشی، تأثیر به سزایی در گسترش مذهب امامیه در ماوراءالنهر داشته‌اند. در این دوران، حضور جمعیت امامیه در شهرهایی چون نیشابور، سمرقند، كش، بلخ و مرو قابل توجه بوده است.۳

پس از غیبت صغرا، نیز شیعیان ارتباط خویش را با علمای سرشناس سایر مراكز علمی امامیه، مانند قم و عراق حفظ كردند. دانشمندان امامی آن نواحی، نیز با نگاشتن كتاب‌هایی در صدد پاسخ به نیازهای علمی و فرهنگی آنان برآمدند.۴ البته ارتباط خراسانیان با ‌شیخ صدوق بیش از سایر عالمان بوده است. سفرهای تأثیرگذار و طولانی ‌شیخ صدوق به مناطقی چون: نیشابور، طوس (ایران)، سرخس، مرو، مرورود (تركمنستان)، بلخ (افغانستان)، سمرقند، ایلاق، فرغانه، اخسیكث، جبل بوتك (ازبكستان) در خراسان و ماوراءالنهر موجب شد كه نجاشی از او با تعبیر «وجه الطائفه بخراسان» یاد کند.۵ او دو كتاب مهم من لایحضره الفقیه و كمال‌الدین را برای رفع نیاز و دغدغه‌های عقیدتی امامیان آن سامان به نگارش درآورد.

1.. جباری، سازمان وکالت، ج۱، ص۱۳۱-۱۴۴.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۵۱؛ شیخ طوسی، رجال، ص۴۴۰، ۴۰۷، ۴۱۷- ۴۱۹، ۴۲۱.

3.. جعفریان، تاریخ تشیع، ص۲۷۶-۲۷۸.

4.. نجاشی، رجال، ص‌‌‌۳۹۲، ۳۹۹، ۴۰۰، ۴۰۲.

5.. همان، ص۳۸۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9605
صفحه از 478
پرینت  ارسال به