373
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

دلیل هجوم خوارج به بیهق، (از نواحی نیشابور) از بیم آنان از آنجا متواری گردید.۱

اهل حدیث

خراسان و ماوراءالنهر یکی از مواطن اصلی اهل حدیث در سده‌های نخستین به شمار می‌رود. در این دیار، حدیث و جریان حدیث‌‌گرایی اهل سنت گسترش و رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. شخصیت‌های بزرگی از اهل حدیث در خراسان فعالیت می‌کردند. ابوبسطام مقاتل‌بن حیان بلخی خراسانی از پیشگامان حدیث‌‌گرایی در خراسان محسوب می‌شود. او که نزد محدثان برجسته‌ای چون ضحاک‌بن مزاحم، شهر‌بن حوشب، عبداللّه‌بن بریده و شعبی شاگردی کرده بود، ۲ در میان حدیث‌‌گرایان خراسان نیز از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است، تا جایی‌که از او با عنوان «صاحب السنة» نام برده‌اند.۳

ابوعبدالرحمان عبداللّه‌بن مبارک مروزی (م.۱۸۱ق) نیز از جمله تأثیرگذار‌ترین شخصیت‌های اهل حدیث در خراسان به شمار می‌رفته است. به گونه‌ای که برخی در توصیفش گفته‌اند: «ما خلف بالمشرق مثله»؛۴ و بعضی نیز وی را در ردیف مالک‌بن انس و سفیان ثوری جای داده‌اند.۵ ابن مبارک نه تنها در گسترش حدیث‌گرایی در خراسان نقش آفرین بوده، بلکه در میان حدیث‌گرایان عراق نیز تأثیرگذار بوده است.۶

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۱.

2.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۶، ص۳۴۱.

3.. همان، ج۹، ص۲۹۶.

4.. مزی، تهذیب الکمال، ج۱۶، ص۱۷.

5.. همان، ص۱۴.

6.. ابن‌حبان، الثقات، ج۷، ص۷.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
372

سمرقند به سر می‌برده است.۱ فرقه اباضیه نیز هوادارانی در میان خراسانیان پیدا کرده بود؛ از رجال اباضی خراسان در سده دوم هجری می‌توان به افرادی چون ابومنصور حاتم‌بن منصور خراسانی، ۲ ابوغانم بشر‌بن غانم خراسانی، نویسنده کتاب المدونه الکبری در فقه اباضیه۳ و هلال‌بن عطیه خراسانی۴ اشاره کرد. ظاهراً عبدالکریم‌بن عجرد بنیان‌‌گذار فرقه عجارده نیز از اهالی بلخ خراسان بوده است.۵ همچنین در سده نخست هجری، فرقه عَطَویه از فرق خوارج در خراسان طرفدارانی داشته است.۶ براساس گزارش برخی فرقه‌‌نگاران، یزید‌بن ابی‌‌انیسه، مؤسس فرقه یزیدیه خوارج۷ از بصره به منطقه تون خراسان کوچیده بود.۸ فضل‌بن شاذان نیشابوری کتابی به نام الرد علی یزید‌بن بزیع الخارجی نگاشته بود؛۹ احتمالاً این کتاب در رد یزید‌بن ابی‌‌انیسه خارجی بوده است.

گفتنی است که برخی خوارج خراسان، در زمان ولایتعهدی امام رضا علیه السلام، قصد ترور آن حضرت را داشتند.۱۰ بر اساس برخی گزارش‌ها فضل‌بن شاذان به

1.. ابن‌سعد الطبقات الکبری، ج۵، ص۲۹۰-۲۹۱.

2.. صالح ناصر، معجم الاعلام الاباضیة، ج۲، ص۱۱۷.

3.. ضیایی، معجم مصادر الاباضیه، ص۴۹۱.

4.. صالح ناصر، معجم الاعلام الاباضیة، ج۲، ص۴۴۲.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۹۵.

6..شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۲۴.

7.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۲۶۳.

8.. همان؛ اگر چه بغدادی او را اهل تون فارس دانسته، اما با توجه به اینکه جغرافی‌دانان فقط از تون در منطقۀ قهستان (خراسان جنوبی امروزی) سخن به میان آورده‌اند (حموی، معجم البلدان، ج۲، ص۶۲) و هیچ‌گاه از ناحیه‌ای به نام تون در منطقۀ فارس اشاره‌ نکرده‌اند، به احتمال بسیار زیاد منظور از فارس در کل مناطق ایران بوده و نه منطقه‌ای خاص فارس.

9.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۹۸.

10.. راوندی، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۷۶۶-۷۶۷.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9475
صفحه از 478
پرینت  ارسال به