369
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

ترویج آرای اعتزالی پرداخت.۱ با فعالیت‌های کلامی ابوالقاسم بلخی (م.۳۱۹ق) - از رهبران برجسته معتزله بغداد - در خراسان، تفکر اعتزالی بیش از پیش در آن سامان تقویت شده و گسترش یافت و بسیاری از خراسانیان با تلاش‌های ابوالقاسم بلخی به اعتزال گرویدند.۲

از این رو می‌بینیم که در سده چهارم هجری، شمار قابل توجهی از جمعیت شهر بزرگ نیشابور را معتزلیان تشکیل می‌دادند.۳ همچنین شهر بلخ - از شهرهای مهم خراسان - نیز در این بازه زمانی از مراکز مهم معتزله به شمار می‌رفته است که علاقه‌‌مندان افکار معتزلی، بدان سو عزیمت می‌کردند.۴ یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های معتزلی خراسان، ابوعلی بلخی می‌باشد که از جایگاه ممتازی نزد معتزلیان برخوردار بوده است.۵

باید افزود که علاوه بر معتزله بغداد به رهبری ابوالقاسم بلخی در خراسان، اندیشه معتزله بصره نیز در خراسان و ماوراءالنهر کم و بیش رواج داشته است، که در این زمینه می‌توان به ابوسعید اشروسنی، ابوالفضل کشی و ابوالفضل خجندی از شاگردان مطرح ابوعلی جبایی اشاره کرد.۶ افزون بر این، متکلمان دیگری چون ابوبکر بخاری، حسین‌بن علی نیشابوری، ابوسهل زجاجی نیشابوری و ابونصر محمدبن سهل در نشر افکار معتزلی در خراسان نقش آفرین بوده‌اند.۷

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۳۷۷، ۳۸۰.

2.. ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۸۸؛ ظاهراً ابوالقاسم بلخی به دلیل سیطرۀ مرجئیان در بلخ، در آنجا بیشتر تأثیرگذار نبوده است. (صفدی، الوافی بالوفیات، ج۱۷، ص۱۷).

3.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۳۲۳.

4.. ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۰۲.

5.. همان.

6.. همان، ص۱۰۱.

7.. همان، ص۱۰۹-۱۱۰، ۱۳۰-۱۳۱.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
368

جریان‌هایی از امامیه در خراسان و ماوراءالنهر حضور داشته‌اند و چه خط فكری بیش از پیش در میان آنان، گسترش داشته است؟ به نظر می‌رسد، پس از افول مدرسه كوفه كه جریان‌های گوناگون امامی را در خود جای داده بود، این جریان‌ها به سایر مناطق امامی‌نشین انتقال یافت و می‌توان حضور، فعالیت و تأثیر بسیاری از این جریان‌های فكری را در سایر مراكز امامیه، از جمله خراسان و ماوراءالنهر دنبال كرد. قلمرو این فصل، پهنه جغرافیایی خراسان و ماوراءالنهر قدیم را در بر می‌گیرد. این پهنه، شامل شهرهای خراسان بزرگ همچون نیشابور، هرات، فاریاب، بلخ و شهرهای اصلی ماوراءالنهر شامل سمرقند، بخارا، كَش و خُتَل است.

نگاهی به حضور جریان‌های فکری و فرهنگی خراسان و ماوراءالنهر

جریان‌های فکری- ‌فرهنگیِ غیر شیعی

معتزله

منطقه خراسان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های معتزله به شمار می‌رفته است. پیشینه نفوذ اندیشه اعتزالی در خراسان، تقریباً به اوایل سده دوم هجری باز می‌گردد. گفته شده به دستور واصل‌بن عطا (م.۱۳۱ق) - از بنیان‌‌گذاران معتزله - بعضی از شاگردانش به خراسان رفتند و در آنجا فکر معتزلی را ترویج کردند؛ از این رو بسیاری از خراسانیان به اعتزال روی آوردند.۱ در این میان جریان معتزله در سده چهارم، روند رو به رشدی در خراسان داشته است. در آغاز سده یاد شده، منصور‌بن یحییٰ طوسی از بزرگان معتزله در نیشابور، علیٰ‌‌رغم مخالفت‌های اهل حدیث، به

1.. به گفتۀ ابن‌مرتضی، واصل‌بن عطا شاگردش حفص‌بن سالم را برای تبلیغ فکر معتزلی به خراسان فرستاد، او نیز در آنجا با جهم‌بن صفوان جبری‌مذهب مناظره کرد و او را شکست داد. از این رو جمع کثیری از خراسانیان به اندیشۀ معتزله روی آوردند. (ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۴۲).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9425
صفحه از 478
پرینت  ارسال به