35
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

البته هشام به دلیل انتقاد از فلاسفه، مورد غضب عباسیان نیز قرار گرفت.۱ همچنین ابومحمد حسن‌‌بن ‌موسیٰ نوبختی از متکلمان امامی بغداد، کتابی به نام «الرد علی ثابت‌‌بن ‌قره» را در رد افکار ثابت‌‌بن ‌قره نگاشت.۲

امامیه در بغداد

وضعیت اجتماعی امامیه در بغداد

قدمت حضور شیعیان در بغداد، تقریباً با قدمت شهر بغداد برابری می‌کند. پس از تأسیس شهر بغداد و مرکزیت یافتن سیاسی، علمی و اقتصادی آن، افراد زیادی از نواحی عراق و خارج از عراق به بغداد مهاجرت کردند که در میان این مهاجران، جمعیت قابل توجهی از شیعیان کوفه وجود داشتند. دلایل مختلفی را می‌توان برای مهاجرت اصحاب كوفی به بغداد بر شمرد؛ برخی اصحاب به دلیل اشتغال در دستگاه خلافت، ناگزیر رهسپار بغداد شدند. با نگاهی در منابع رجال‌شناسی به خوبی در می‌یابیم كه شمار قابل توجهی از یاران امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام در شهر جدید‌التأسیس بغداد، به مناصب مهمی در دستگاه خلافت عباسی دست پیدا كرده بودند. قاسم‌‌بن ‌عروه وزیر منصور عباسی، ۳ علی‌‌بن ‌ابی‌نصر كوفی وزیر مهدی عباسی، ۴ عبداللّه‌‌بن ‌سنان كوفی خازن منصور، مهدی، هادی و هارون عباسی، ۵ فضل‌‌بن ‌سلیمان بغدادی كاتب منصور و مهدی عباسی، ۶ حسن‌‌بن ‌راشد كوفی

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۳۰.

2.. نجاشی، رجال، ص۶۳.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۰.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۶۶.

5.. نجاشی، رجال، ص۲۱۴.

6.. همان، ص۳۰۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
34

متأثر بوده، ۱ بسیاری از آثار فلاسفه یونان را به عربی ترجمه کرده؛۲ و مباحث سخت و پیچیده کتاب‌های فلسفی را شرح می‌داده است.۳ ابوالحسن ثابت‌‌بن ‌قره صابئی حرانی (م.۲۸۸ق) نیز از شخصیت‌های ممتاز جریان فلسفی در بغداد به شمار می‌رفته است. او که در دربار معتضد عباسی از جایگاه بلندی برخوردار بود، ۴ ضمن ترجمه آثار فلسفی یونانیان، کتاب‌های قابل توجهی را در این زمینه نگاشته بوده است.۵

در بغداد، افزون بر افراد یاد شده، فلسفی مسلکان دیگری چون ابوالعباس احمدبن ‌طیب سرخسی (م.۲۸۶ق) مشهور به ابن‌الفرائقی، ۶ ابومعشر جعفربن ‌محمد بلخی (م.۲۷۹ق)۷ و ابواحمد حسین‌‌بن ‌اسحاق معروف به ابن‌کرنیب، ۸ فعالیت فلسفی داشته‌اند.

باید افزود که امامیان با جریان فلسفی بغداد، علاقه‌ای نداشته و حتیٰ تعالیم آنها را نقد می‌کردند. گفته شده که امام حسن عسکری علیه السلام به اشکالات یعقوب‌‌بن ‌اسحاق کندی پیرامون قرآن کریم، واکنش تندی نشان داده‌اند.۹ حتیٰ هشام‌‌بن‌حکم - از اندیشمندان امامیه مقیم بغداد - با تألیف کتاب «الرد علی ارسطاطالیس فی التوحید» به مقابله با فلسفه‌گرایان پرداخت.۱۰ چه آنکه بیشتر متمایلان به فلسفه در سده‌‌های نخستین، تحت تأثیر تعالیم ارسطو قرار داشتند.۱۱

1.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۲، ص۱۵۸- ۱۵۹.

2.. ابن ‌ابی ‌‌أصیبعه، عیون الأنباء فی‌طبقات الأطباء، ص۲۸۶؛ دیلمی، محبوب القلوب، ج۲، ص۳۴.

3.. همان.

4.. ابن ‌ابی ‌‌أصیبعه، عیون الأنباء فی طبقات الأطباء، ص۲۹۵-۲۹۶.

5.. همان، ص۲۹۵.

6.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۱۸۹-۱۹۰.

7.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۳۳۵-۳۳۶.

8.. ابن ‌ابی ‌‌أصیبعه، عیون الأنباء فی طبقات الأطباء، ص۳۱۷.

9.. ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۵۲۵-۵۲۶.

10.. نجاشی، رجال، ص۴۳۳.

11.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۲، ص۱۵۸-۱۵۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9402
صفحه از 478
پرینت  ارسال به