اعتقادی مؤمن طاق در منابع یافت میشود.۱ حارثبن محمد فرزند مؤمن طاق را نیز شخصیتی شعرشناس معرفی کردهاند.۲
برخی متکلمان اصحاب ائمه علیهم السلام نیز با شاعران مشهور روزگار خویش، روابط و همنشینی داشتهاند و حتیٰ بر رویکرد اعتقادی آنان تأثیرگذار بودهاند. گفته شده منصوربن سلمه نمری شاعر برجسته مدافع اهل بیت علیهم السلام، در آغاز پیرو مذهب خوارج بوده که با گفتوگو و راهنماییهای هشامبن حکم - متکلم نامدار و از اصحاب برجسته امام صادق علیه السلام - به مذهب امامیه گرایش پیدا کرده است.۳ پس از دوران حضور نیز اصحاب امامیه در دفاع و تبیین آموزههای اعتقادی، از عنصر شعر و بیان منظوم بهره میگرفتند. در این زمینه میتوان به ابوالحسین علیبن عبداللّهبن وصیف مشهور به ناشی اصغر - از شاگردان ابوسهل نوبختی - و از متکلمان بزرگ امامیه در سده چهارم اشاره کرد که با تعابیری چون «الشاعر المتکلم»۴ و «فحول الشعراء»۵ وصف شده است.
همچنین فهرستنگاران، برای شیخ صدوق (م.۳۸۱ق) - اندیشمند شهیر امامیه - اثری به نام کتاب الشعر یاد کردهاند.۶ افزون بر این، عالمان امامی در حوزه شعر آثار دیگری نیز پدید آوردند که کتاب معاریض الشعر محمدبن مسعود عیاشی و کتاب الشعر و الشعرا احمدبن محمدبن خالد برقی از آن جملهاند.۷
1.. مرزبانی، اخبار شعراء الشیعه، ص۸۹-۹۰؛ صفدی، الوافی بالوفیات، ج۴، ص۷۸.
2.. ابنحجر، لسان المیزان، ج۲، ص۱۵۹.
3.. حصری قیروانی، زهر الآداب، ج۳، ص۷۰۵.
4.. نجاشی، رجال، ص۲۷۱؛ از آنجاییکه او در فنون شعر نشو و نما یافته بود، به ناشی ملقب گردیده است. (سمعانی، الانساب، ج۵، ص۴۴۵).
5.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۶، ص۲۲۲.
6.. نجاشی، رجال، ص۳۹۰.
7.. همان، ص۳۵۱، ۷۷.