333
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

فرهنگی این اقوام نسبت به یکدیگر، همچنین کشاکش‌های سیاسی و مذهبی و اجتماعی، صنعت شعر - که یکی از مهم‌ترین ابزار در درگیری‌های فکری و فرهنگی محسوب می‌شده - در بصره رشد قابل توجهی کرد. از این رو شعرای مشهوری از بصره سر برآورده و در تاریخ ادب اسلامی ماندگار شدند که بشار‌بن بُرد بصری (م.۱۶۸ق)، حسن‌‌بن هانی معروف به ابونواس، ابوسعید عبدالملک‌بن قریب اصمعی (م.۲۱۶ق) از آن جمله‌اند.

باید افزود برخلاف برخی شهرهای عربی که به یکی از انواع شعر شهرت یافته بودند (مثلاً غزل در مکه)، بصره به نوعی خاص متصف نگردید و همه انواع شعر در آن رونق داشته است.۱ گفتنی است که در سده‌‌های نخستین، «سوق المربد» بصره یکی از پایگاه‌های مهم داد و ستد علمی به ویژه شعر و سایر علوم ادبی به شمار می‌رفته است.۲ همچنین گفته شده که بصره مهم‌ترین مرکزی بوده که در آن اشعار شاعران پیش از اسلام نیز گرد‌آوری شده و تدوین گردید.۳ باید افزود که به دلیل کشمکش‌های سیاسی و مذهبی در بصره، اشعار سیاسی و مذهبی نیز در محیط فرهنگی آن دیار از رونق به سزایی برخوردار بوده است.

در بصره افزون بر صنعت شعر، دانش‌های ادبی دیگری چون لغت، نحو و عروض نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل گردید و در این علوم متخصصان بزرگی در بصره ظهور یافته و درخشیدند. در این زمینه می‌توان به کسانی چون ابوالاسود دوئلی (م.۶۹ق) از پایه‌گذاران قواعد نحوی و خلیل‌بن احمد فراهیدی (م.۱۷۰ق) نگارنده کتاب مهم العین و شاگرد وی عمرو‌بن عثمان حارثی معروف به سیبویه (م.۱۷۷ق) مؤلف کتاب ارزشمند الکتاب اشاره کرد. در روزگار گذشته

1.. آذر نوش، «بصره»، ج۱۲، ص۲۲۶.

2.. پلا، الجاحظ، ص۴۰، ۲۱۶.

3.. همان، ص۲۰۱.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
332

شخصیت دیگری از تاریخ‌نگاران اهل سنت که می‌توان او را در زمره متأثران از جریان تاریخ‌‌نگاری امامیه در بصره قلمداد کرد، ابوبکر محمد‌بن یحییٰ صولی بغدادی (م. ۳۳۵ق) است. ۱ وی از بغداد به بصره رفته و در آنجا نزد محمد‌بن زکریای غلابی بصری - از تاریخ‌‌نگاران شهیر امامیه بصره - تلمذ و استماع کرده است۲ و در بغداد نیز از احمد‌بن عبیداللّه بن عمار ثقفی - از پرورش یافتگان مکتب تاریخ‌‌نگاری امامیه در بصره - تاریخ آموخته است.۳

از ابوبکر صولی روایاتی درباره زندگانی ائمه علیهم السلام، امامت اثنا عشر و نیز احادیثی از امام رضا علیه السلام در منابع روایی امامیه یافت می‌شود.۴ همچنین گفته شده صولی خبری را در حق امام علی‌بن ابی‌‌طالب علیه السلام در بغداد روایت کرد که عوام و خواص (اهل سنت) آن شهر قصد قتل او را کردند، از این رو وی به سوی بصره متواری شده و سرانجام در آنجا در گذشت.۵

جریان شعرا و ادبای بصره

نگاهی به وضعیت شعر و ادب در بصره

بصره اصلی‌ترین‌ خاستگاه شعر و ادب در سده‌های نخستین اسلامی به شمار می‌رفته است. این شهر، جمعیت متنوع قومی عرب و غیر عرب را در خویش جای داده بود. به دلیل آمیزش عرب‌ها با اقوام بیگانه، به ویژه با ایرانیان و واکنش‌های

1.. برای شناخت وی نک: خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۴، ص۱۹۸-۲۰۱.

2.. همان، ص۱۹۸.

3.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۷۰، ۷۳، ۸۲.

4.. شیخ صدوق، أمالی، ص۷۵۸؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۴۰۶؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۴- ۲۵، ۷۰، ۷۳، ۸۲، ج۲، ص۹۳-۹۴، ۱۳۵-۱۳۸؛ خزاز قمی، کفایه الاثر، ص۱۶۵..

5.. ابن‌خلکان، وفیات الاعیان، ج۴، ص۳۶۰.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9705
صفحه از 478
پرینت  ارسال به