311
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

و الوفاه و السقیفه و الرده داشته است، ۱ که در آن به اخبار امم گذشته و تاریخ و سیره نبوی، به ویژه موضوعات چالش برانگیزی، چون ماجرای سقیفه و جنگ‌های رده پرداخته بود. این اثر مهم بعدها مورد استفاده تاریخ‌نگاران بزرگی چون واقدی و یعقوبی قرار گرفت.۲ نویسندگان شیعی نیز به دلیل اینکه بیشتر گزارش‌های تاریخی ابان‌بن عثمان، مستند به سخنان ائمه علیهم السلام بود، بیش از دیگران به آنها توجه نشان داده‌اند.۳

با بررسی برخی گزارش‌ها می‌توان گفت ابان‌بن عثمان بجلی در حوزه تاریخ‌نگاری بصره نیز نقش و جایگاه مهمی داشته است، تا جایی‌که در آن شهر کسانی چون ابوعبیده معمر‌بن مثنى و ابوعبداللّه محمد‌بن مثنى و ابوعبداللّه محمدبن سلام جمحی در تاریخ و نسب و اخبار شعرا از او بهره برده‌اند.۴ درحالی که ابوعبیده معمر‌بن مثنی (م.۲۰۹ق) و محمد‌بن سلام جمحی (م.۲۳۲ق) از شخصیت‌های برجسته در عرصه ادب و تاریخ بصره به شمار می‌رفتند.۵ با این حال گزارش‌‌های زیادی از ابان‌بن عثمان در مصادر اهل‌سنت، به ویژه تراث بصریان موجود نیست. البته باید افزود که رویکرد شیعی اخبار تاریخی ابان‌بن ‌عثمان، در بازتاب اندک آن در منابع مخالفان تأثیرگذار بوده است. از این رو بیشتر تاریخ‌نگاران شیعی و متمایل به تشیع، به منقولات تاریخی ابان اقبال نشان داده‌اند.

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۵۹.

2.. عقیلی، الضعفاء، ج۱، ص۳۸؛ یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۶.

3.. شیخ صدوق، أمالی، ص۲۳۷، ۴۳۳-۴۳۴؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۱۵۰، ۱۵۱، ۱۶۶، ج۲، ص۴۷۳، ۴۷۴؛ شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص۱۱۹؛ ابوطالب هارونی، تیسیر المطالب، ص۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۷، ۶۰، ۱۹۲؛ طبرسی، اعلام الوری بالاعلام الهدی، ج۱، ص۱۷۹، ۱۸۳، ۱۹۳، ۲۱۲، ۲۴۶.

4.. حموی، معجم الادباء، ج۱، ص۱۰۹.

5.. برای آگاهی از این دو شخصیت علمی نک: (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۹، ص۴۴۵-۴۴۷، ج۱۰، ص۶۵۱-۶۵۲).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
310

نیز با سرودن اشعاری، این نکته را یادآور شده‌اند.۱ از این رو بعید نمی‌نماید اختلاف وی با جریان تاریخ‌نگاران هوادار دستگاه خلافت، منشأ چنین اتهامی شده است.

ابان‌بن عثمان بجلی (م. ح۱۸۰ق)

ابوعبداللّه ابان‌بن عثمان احمر بجلی - از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام - را باید سر سلسله تاریخ‌نگاران امامیه در بصره برشمرد. او اصالتاً اهل کوفه و از موالی قبیله بجیله بوده۲ که میان دو شهر بصره و کوفه رفت و آمد داشته است.۳ ابان‌بن عثمان در عرصه حدیث اهل بیت علیهم السلام معروف بوده، تا جایی‌که شاگردش محمدبن‌ ابی‌‌عمیر - از اصحاب سرشناس امامیه - وی را ستوده و با تعبیر «احفظ الناس» از او یاد کرده است.۴ گفتنی است که رجال‌‌شناسان امامیه او را در زمره اصحاب اجماع امامیه قرار داده‌اند.۵ همچنین وی در دانش شعر و ادب نیز فعال بوده است. ۶

افزون بر اینها ابان‌بن عثمان در عرصه تاریخ‌نگاری اسلامی نیز صاحب نام و مشهور بوده است، به طوری‌که جاحظ معتزلی بصری با تعبیر «صاحب الاخبار» از او یاد کرده است.۷ ابان کتاب تاریخی ارزشمندی به نام المبدأ و المبعث و المغازی

1.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۳، ص۱۵۸.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۵۹.

3.. نجاشی، رجال، ص۱۳.

4.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۲۴.

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۴۴۵، ۴۴۷.

6.. محمد‌بن سلام جمحی مطالبی را در حوزۀ شعر و ادب از او نقل کرده است. (ابن‌سلام، طبقات فحول الشعراء، ج۱، ص۵۴، ج۲، ص۳۷۵، ۳۸۲، ۴۳۹، ۴۴۰، ۴۷۱، ۴۷۲، ۴۹۰) همچنین یاقوت حموی نام وی را در معجم الادباء ذکر نموده است. (حموی، معجم الادباء، ج۱، ص۱۰۹) سیوطی نیز او را در زمرۀ ادبا بر شمرده و افزوده که او آثار متعددی داشته است. (سیوطی، بغیه الوعاه، ج۱، ص۳۴۳).

7.. جاحظ، البرصان و العرجان، ص۱۹۴.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9443
صفحه از 478
پرینت  ارسال به