ج. به دلیل تقدیس برخی خلفا
یکی از دلایلی که مخالفان تشیع را همواره از نشر واقعیتهای تاریخ اسلامی و همچنین از بازگو کردن فضایل و سیره خاندان نبوی باز میداشت، تقدیس و تفخیم خلفا بوده است. آنان میکوشیدند در برابر اهل بیت علیهم السلام، خلفا را افرادی برتر و با فضیلت نشان دهند. لذا بر خلاف حقایق تاریخی، فضایل و سیره نیک اهل بیت علیهم السلام را کاهش داده و تضعیف کرده و یا به بهانههای واهی نقل نمیکردند.۱ هر چند عده اندکی از آنان، چه از ره انصاف و چه از سر ناچاری، بعضی برتریها و ویژگیهای ستودنی خاندان رسول خدا صلی الله علیه و اله را گزارش کردهاند؛ اما با این حال مراقب بودهاند، این برتریها از فضایل ادعایی خلفا بالاتر نباشد. به عنوان نمونه یکی از محدثان عامه، حدیثی در فضایل امام علی علیه السلام نقل کرد؛ بر او اعتراض کردند که حدیثی در فضایل علی علیه السلام نقل نمیکنی، مگر آنکه همانند آن درباره خلفا نقل کرده باشی۲!!! البته انتشار پارهای از فضایل اهل بیت علیهم السلام توسط برخی نویسندگان اهل سنت، تعجب همکیشان آنان را بر انگیخته است.۳
باید یاد آور شد که مخالفان شیعه، افزون بر کتمان و تضعیف فضایل و حقایق تاریخی مربوط به خاندان نبوی، فضایل و اخبار فراوانی را برای خلفا جعل کردند و شخص معلوم الحالی چون یزیدبن معاویه نیز از این خوان اخبار ساختگی آنها دور
1.. به یزیدبن هارون از محدثان اهل سنت گفته شده چگونه است که فضایل عثمان را نقل میکنی و از ذکر فضایل علی علیه السلام استنکاف میورزی؟ او در پاسخ گفت: پیروان عثمان به علی علیه السلام ایمان دارند!!! ولی پیروان علی علیه السلام به عثمان ایمان ندارند. (ابنعساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۳۹، ص۵۰۳).
2.. قشیری حرانی، تاریخ الرقه و من نزلها، ص۸۸-۸۹.
3.. به عنوان نمونه: ابوحاتم رازی از محدثان برجستۀ اهل سنت از نقل فضائل اهل بیت علیهم السلام توسط احمدبن حنبل متعجب بوده است. (حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۳، ص۱۳۴).