است».۱ این در حالی است که منابع تاریخی درباره صدور حدیث منزلت در زمان غزوه تبوک و پیش از سال نهم و حجة الوداع، اتفاق نظر دارند.
توجیه و تأویل مباحث تاریخی
یکی دیگر از روشهای مخرب مخالفان در منحرف سازی گزارشهای تاریخی، توجیهات و تأویلهای ناصوابی است که در مقابل نص صریح گزارش تاریخی ارائه میدادند.۲ مثلاً درباره این حدیث نبوی که پیامبر صلی الله علیه و اله درباره حضرت علی علیه السلام خطاب به سلمان فرموده بود: «فإن وصیی وموضع سری وخیر من أترك بعدی و ینجز عدتی ویقضی دینی علیبن أبیطالب».۳
ابوالقاسم طبرانی (م.۳۶۰ق) - محدث و نویسنده اهل سنت - به تأویل دست مییازد و میگوید: که منظور از وصی، یعنی علی علیه السلام را وصی در اهل خودش قرار داده، نه وصی در خلافت و جانشینی. او همچنین میگوید عبارت «خیر من اترک بعدی» دلالت بر این دارد که آن حضرت، بهترین شخص از میان اهل بیت علیهم السلام پس از پیامبر صلی الله علیه و اله میباشد.۴ تنها چیزی که موجب شده ابوالقاسم طبرانی - که معمولاً به ندرت در کتابش به شرح احادیث میپردازد - در ذیل حدیث یاد شده، چنین تأویل ناروایی را ارائه دهد و گزارش تاریخی را از دلالت ظاهریاش منحرف
1.. ابن زنجویه، الروض الانیق فی اثبات الامامة ابیبکر الصدیق، ص۵۸۳-۵۸۴.
2.. این روش را بعضی از گروههای اهل سنت نیز در برابر یکدیگر اتخاذ میکردند. گفته شده بشر مریسی از رهبران مرجئه در برخورد با احادیث صحیح السند و در مقابله با اهل حدیث به اصحابش سفارش میکرد: «لا تردوه فتفتضحوا ولكن غالطوهم بالتأویل فتكونوا قد رددتموها بلطف إذ لم یمكنكم ردها بعنف» (دارمی، نقض علی المریسی، ص۸۶۸).
3.. طبرانی، المعجم الکبیر، ج۶، ص۲۲۱.
4.. همان؛ همچنان که برخی نویسندگان عامه در ذیل حدیث نبوی «لا اشبع اللّه بطنه» دربارۀ معاویه نیز به چنین توجیه بی اساسی دست زدهاند. (ابیداود طیالسی، مسند، ج۴، ص۴۶۴-۴۶۵).