29
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

عقلانی در مسائل اعتقادی و معارف دینی به شدت پرهیز می‌کردند، ۱ در مقابل می‌کوشیدند با شعارهایی چون «الاعتصام بالسنة نجاة»۲و «الذب عن السنة أفضل من الجهاد فی سبیل اللّه»، ۳ حدیث‌گرایی را در جامعه نهادینه سازند و گسترش دهند.

بغداد در سده‌‌های یاد شده یکی از پایگاه‌های مهم جریان اهل حدیث محسوب می‌شده است و بسیاری از بزرگان اهل حدیث در آن شهر مشغول فعالیت حدیثی بوده‌اند. اصحاب حدیث که در ماجرای محنت عصر مأمون عباسی (خ.۱۹۸-۲۱۸ق) و حتیٰ زمان معتصم عباسی(خ.۲۱۸-۲۲۷ق) و واثق عباسی (خ.۲۲۷-۲۳۲ق)، متحمل آزار و اذیت زیادی شده بودند، در ایام خلافت متوکل عباسی (خ.۲۳۲-۲۴۷ق)، با حمایت‌های بی‌دریغ خلیفه عباسی، بسیار رشد کردند و گسترش یافتند.۴ در همین دوره، اصحاب حدیث بغداد، آثار مهم حدیثی چون مسند ابن‌ ابی‌شیبه، مسند احمدبن‌ منیع و مسند احمدبن‌ حنبل را به نگارش درآوردند.۵

از این رو است که آنها از متوکل با عنوان احیا کننده سنت، یاد می‌نمایند.۶ برجسته‌ترین عالم اهل حدیث بغداد، احمدبن ‌حنبل (م.۲۴۱ق) است که گفته‌اند او بر متوکل عباسی تأثیرگذار بوده است.۷ به دلیل پایداری احمدبن ‌حنبل در ماجرای محنت و نیز به دلیل حمایت‌های متوکل عباسی، وی بسیار مورد توجه اهل حدیث قرار گرفت، به طوری که مبانی فکری و اعتقادی او بسان اندیشه رسمی اهل حدیث

1.. سبحانی، اصول الحدیث و احکامه، ص۱۶۹.

2.. دارمی، سنن الدارمی، ج۱، ص۴۵.

3.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۰، ص۵۱۸.

4.. همان، ج۱۱، ص۲۶۵، ۲۷۰.

5.. پاکتچی، «بغداد»، ص۳۱۸.

6.. سبکی، طبقات الشافعیة الکبری، ج۲، ص۵۴.

7.. مقدسی حنبلی، التاریخ المعتبر، ج۱، ص۳۶۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
28

پنداشته‌اند.۱ برخی بر این باورند که شیعه‌گرایی در کوفه، زادگاه بشربن معتمر کوفی - مؤسس مدرسه اعتزالی بغداد - در گرایش‌های شیعی وی تأثیرگذار بوده است.۲ باید افزود که امامیان تا زمان شیخ مفید، با وجود انتقاد به تعالیم معتزلیان، به اعتزال بغدادی در برابر اعتزال بصری تمایل بیشتری نشان می‌دادند و حتیٰ شیخ مفید کتابی به نام الرسالة المقنعه فی وفاق البغدادیین من المعتزلة لما روی عن الائمه علیهم السلام را تألیف كرد.۳

ناگفته نماند که در سده چهارم و در دوران زعامت ابوعبداللّه حسین‌‌بن‌ علی بصری بهشمی (م.۳۶۹ق) و ابوالحسن علی‌‌بن‌ عیسیٰ رمانی اخشیدی (م.۳۸۲ق)، معتزلیان بصریِ مقیم بغداد نیز با پذیرفتن افضلیت امام علی علیه السلام، همانند معتزلیان بغداد به شیعیان نزدیک شدند. شاید از این رو است كه ذهبی (م.۷۴۸ق)، سال ۳۷۰ قمری را سال پیوند شیعه و معتزله نامیده است.۴

اهل حدیث و حنابله

در سده‌‌های دوم، سوم و چهارم هجری، جریان اهل حدیث (اهل سنت) از جریان‌‌های مطرح و فعال در بغداد به شمار می‌رفته است. اهل حدیث یا اصحاب حدیث به گروهی اطلاق می‌شود که روش، منش و نگرش خاص اعتقادی داشتند و در احکام فقهی و نیز در برخورد با معارف دینی، منابع نقلی را زمینه اصلی مطالعات و مواضع خود قرار داده بودند.۵ اینان که از به کارگیری عقل و تحلیل

1.. ملطی، التنبیه والرد، ص۲۸.

2.. صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص۲۶۱.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۰۰.

4.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۳، ص۱۴۹.

5.. امیرخانی، «جریان‌‌شناسی اصحاب حدیث»، ص۱۲۷.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9719
صفحه از 478
پرینت  ارسال به