289
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

کرد که در دانش کلام، مسئله چالش بر انگیز خلافت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و اله و درگیری‌های صحابه، بیش از هر چیزی به روایات تاریخی وابسته بوده است. از این رو می‌بینیم که شمار قابل توجهی از متکلمان شیعه و سنی، به تاریخ‌نگاری صدر اسلام اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.۱

ناگفته نماند که در سده‌‌های نخستین، اغراض و انگیزه‌های سیاسی در پیدایش پاره‌ای از موضوعات کلامی نقش آفرین بوده و اصلاً بعضی از مسائل کلامی در بستر منازعات سیاسی رخ نمایانده است. حتیٰ برخی نحله‌های کلامی مانند جبریه و مرجئه، با پشتیبانی دستگاه خلافت به وجود آمده و فعالیت می‌کردند.۲ لذا ارتباط و پیوند سیاست با کلام، قهراً زمینه‌‌های دخالت قدرت سیاسی در مباحثات کلامی را فراهم می‌نمود و سیاستمداران نیز با تحریف حقایق تاریخی - به عنوان یکی از مهم‌‌ترین منابع دانش کلام - می‌کوشیدند گفت‌‌وگوهای کلامی را در جهت اغراض سیاسی خود سامان‌ دهند. در این زمینه می‌توان به اقدامات هدف‌‌مند خلفا و کارگزاران اموی اشاره کرد. گفته شده عبدالملک‌بن مروان - خلیفه مقتدر اموی - شخصاً از ناقلان حدیث درخواست می‌کرده که فضایل عثمان را منتشر نمایند و در مقابل، از حضرت علی علیه السلام بد بگویند.۳ و یا خالد‌بن عبداللّه قسری (م.۱۲۰ق) - امیر مروانیان - از ابن شهاب زهری(م.۱۲۴ق) درخواست کرد کتابی در تاریخ و سیره تألیف نماید، ضمناً به او تأکید کرد که درباره علی‌بن ابی‌‌طالب علیه السلام چیزی نمی‌نویسی، مگر آنکه او را در قعر جهنم ببینی!!!۴ البته دستگاه خلافت تنها در

1.. به عنوان نمونه می‌توان به آثار جاحظ معتزلی اشاره کرد.

2.. گفته شده معاویه‌بن ابی سفیان از مروّجان اصلی تفکر جبرگرایی در جامعۀ اسلامی بوده است (قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۱۴۳-۱۴۴) و در زمان استاندارش زیاد‌بن ابیه جبرگرایی در عراق سر بر آورده و رشد کرد. (جاحظ، الرسائل السیاسیة، ص۶۰۶) همچنین حجاج‌بن یوسف ثقفی کارگزار خونریز امویان نیز زمانی از مرجئیان حمایت می‌نمود. (رضا زاده لنگرودی، جنبش‌های اجتماعی در ایران، ص۳۶).

3.. ابن‌خلکان، وفیات الاعیان، ج۲، ص۴۰۲.

4.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۲۲، ص۲۸۱؛ ناگفته نماند که زهری از جمله تاریخ‌نگارانی بوده که خود را به بنی‌‌امیه فروخته بوده است. (حاکم نیشابوری، معرفه علوم الحدیث، ص۵۴؛ ابن‌حجر، تهذیب التهذیب، ج۴، ص۱۹۷).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
288

بصری (م.۲۴۰ق)۱ معروف به خلیفه‌بن خیاط نگارنده دو کتاب ارزشمند طبقات و تاریخ، و عمر‌بن شبه نمیری بصری (م.۲۶۲ق)۲ مؤلف کتاب تاریخ المدینة المنوره اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در سده‌های دوم و سوم درگیری‌های فکری و کلامی در بصره، موجب رشد و گسترش مباحثات تاریخی و تاریخ‌نگاری در این عصر شده است. به ویژه آنکه جریان مقتدر کلامی معتزله در کنار شیعه، خوارج و اهل حدیث در بصره فعالیت می‌کردند و رویداد‌های تاریخی چون ماجرای جانشینی پیامبر صلی الله علیه و اله و درگیری‌های صحابه، نیز بستر سازِ پاره‌ای از موضوعات بحث برانگیز کلامی گروه‌‌های یاد شده، بوده ‌است. بنابراین لازم بود هر یک از این گروه‌های فکری در راستای دیدگاه کلامی خویش، حوادث تاریخی را باز خوانی کرده و انعکاس دهند. از این رو است که بصریان آثار قابل توجهی راجع به منازعات صدر اسلام از خود بر جای گذاشته‌اند.

نقش تاریخ در مجادلات سیاسی و کلامی

می‌دانیم که بعضی از دانش‌های اسلامی بر معرفت تاریخی استوار است و گزارش‌های تاریخی در آن نقش تعیین کننده‌ای دارند. یکی از آنها دانش کلام می‌باشد که در موارد بسیاری، از جمله در مسائل امامت و خلافت به شدت به داده‌های تاریخی نیازمند است. همچنین در بخش‌هایی از مباحث کلامی چون توحید و صفات و نبوت نیز به گزارش‌های تاریخی نیاز پیدا می‌شود، چرا که همه این موضوعات در یک بستر تاریخی پدید آمده و سامان یافته‌اند. البته باید تأکید

1.. دربارۀ شخصیت او نک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۱، ص۴۷۲-۴۷۳.

2.. دربارۀ شخصیت او نک: همان، ج۱۲، ص۳۶۹-۳۷۰.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9436
صفحه از 478
پرینت  ارسال به