269
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

در سده سوم هجری، قمیان برای تشکیل و غنی‌سازی مدرسه حدیثی قم، می‌کوشیدند معارف حدیثی و میراث روایی اهل بیت علیهم السلام را از نواحی مختلف امامی‌نشین، خصوصاً عراق به شهر قم منتقل نمایند. در این میان حدیث بصریان نیز مورد توجه محدثان قمی قرار داشته است. آنان مستقیم و غیر مستقیم، منقولات قابل توجهی را از بصریان به قم انتقال دادند. از محدثان قمی که با اصحاب حدیث‌‌گرای بصره ارتباط داشتند، می‌توان از محمد‌بن خالد برقی و احمد‌بن محمد‌بن عیسیٰ اشعری و محمد‌بن احمد‌بن یحییٰ قمی نام برد.۱

در سده چهارم هجری نیز محدثان قمی چون ابوعبداللّه حسین‌بن محمد‌بن سوره قمی و ابوعبداللّه حسین‌بن علی‌بن بابویه قمی، سفرهایی به بصره داشته‌اند و ابن ‌نوح سیرافی محدث ممتاز بصری با آنان دیدار کرده است.۲

مصر

حوزه حدیثی مصر، یکی از با سابقه‌ترین حوزه‌های حدیثی امامیه محسوب می‌شود. البته این حوزه حدیثی و به طور کلی تاریخ امامیه در مصر، ناشناخته باقی مانده و در مطالعات معاصر، کمتر بدان پرداخته شده است. به هر روی جریان حدیثی امامیه در بصره در سده چهارم، کم و بیش با مصریان مرتبط بوده است. علی‌بن بلال مهلبی از محدثان سرشناس امامی بصره به مصر رفته و در آنجا استماع حدیث کرده است.۳ همچنین گفته شده که ابن نوح سیرافی محدث نامدار مقیم بصره، سفری به مصر داشته و در آن دیار حدیث فرا گرفته است.۴

1.. همان، ص۳۰؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۳۴؛ شیخ طوسی، رجال، ص۴۳۴، ۴۵۰.

2.. شیخ طوسی، الغیبة، ص۳۰۸، ۳۷۰-۳۷۱.

3.. شیخ طوسی، الأمالی، ص۱۵۸؛ نجاشی، رجال، ص۶۰؛ ابن‌طاووس حلّی، فرحة الغری، ص۷۲.

4.. شیخ طوسی، الغیبة، ص۳۹۱.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
268

بغدادی از جمله شیخ مفید و ابن‌حاشر از او استماع حدیث کرده‌اند، ۱ که در این میان روایات شیخ مفید از مهلبی فراوان و قابل ملاحظه است.۲

کوفه

کوفیان در شکل‌‌گیری حوزه حدیثی بصره، نقش تعیین کننده و محوری داشته‌اند. حضور کوفیان بیشتر در سده دوم هجری در بصره قابل توجه است. اما پس از پایدار شدن کانون حدیثی در بصره، همچنان تعاملات میان بصریان و کوفیان برقرار بوده است. گزارش‌هایی در دست داریم که محدثان بصری از اصحاب کوفی در سده سوم، نیز حدیث آموزی می‌کردند. مانند ابوعلی حسن‌بن محمد صفار بصری، که از بزرگان کوفی همچون حسن‌‌بن سماعه، محمد‌بن حسین و معاویه‌بن حکیم حدیث فرا گرفته است.۳ همچنین هارون‌بن مسلم کوفی از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام مدتی را در بصره سپری کرده است.۴ از سوی دیگر برخی محدثان بصری نیز به کوفه آمده و در آنجا ساکن شدند، که در این میان می‌‌توان به غیاث‌بن ابراهیم تمیمی اُسیدی بصری از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام و نویسنده کتاب مبوب فی الحلال و الحرام، اشاره کرد.۵

قم

یکی از مراکز مهمی که با حوزه حدیثی بصره تعامل داشته، مرکز حدیثی قم است.

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۳۴.

2.. نک: شیخ مفید، الأمالی، ص۱۰۱، ۱۰۶، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۲۱، ۱۳۴، ۱۴۵، ۱۵۲، ۱۶۱، ۱۷۵، ۲۸۸.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۸.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۳.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۰۵.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9691
صفحه از 478
پرینت  ارسال به