خویش مناسب نمیدیده و لذا به بصره مهاجرت کرده است.
تعامل جریان حدیثیِ بصره با دیگر مراکز حدیثیِ امامیه
پرچمداران جریان حدیثگرایی امامیه در بصره با سایر مراکز حدیثی امامیه تعامل حدیثی داشتند. آنان میکوشیدند علاوه بر نشر حدیث بصریان، از محدثان آن مناطق نیز حدیث بیاموزند. در این میان میبینیم که اصحاب حدیثگرای بصره به مراکز مهم علمی امامینشین سفر کرده و با عالمان آن نواحی مراوده حدیثی داشتهاند. از سوی دیگر برخی عالمان غیر بصری نیز برای دریافت حدیث امامیه، رهسپار حوزه حدیثی بصره شدهاند. در این زمینه به ارتباط جریان حدیثی بصره با چند مرکز مهم علمی شیعه اشاره میکنیم:
بغداد
همان گونه که اشاره شد، بغداد یکی از کانونهای مهم حدیث و حدیثگرایی امامیه در سدههای دوم، سوم و چهارم به شمار میرفته و با توجه به موقعیت ویژهاش، مرکزی برای انتشار حدیث دیگر مراکز امامینشین نیز بوده است. از اینرو محدثان زیادی از مناطق مختلف در بغداد حضور داشتند که محدثان بصری از آن جملهاند. گفته شده احمدبن یوسف تیملی - از موالی بنی تیماللّه - و از اصحاب موثق امام رضا علیه السلام که در بصره میزیسته، در اواخر عمر خود به بغداد آمده و همانجا در گذشته است.۱
یکی از شخصیتهای مهم و تأثیرگذار بصری که به بغداد آمده و در آن شهر تعلیم و تعلم حدیثی داشته است، ابوالحسن علیبن بلال مهلبی میباشد.۲ عالمان