جبایی در مبحث امامت را به چالش کشیده است.۱
با توجه به مطالب گفته شده، احتمال میرود با نقش آفرینی جریان کلامی امامیه و آگاهی بخشی آنان، معتزلیان عسکرمکرم و رهبرشان ابوعلی جبایی در مسئله افضلیت از همراهی با اسلاف بصریشان خودداری کردهاند. البته این بدان معنا نیست که معتزلیان عسکرمکرم در همه مسائل امامت به امامیه نزدیک شدند، بلکه آنان غیر از موضوع افضلیت سرسختانه با دیدگاههای امامیه مقابله میکردند و ابوعلی جبایی نیز همچنان بر پا برجا بودن اختلاف موضوع امامت با امامیه عسکرمکرم تأکید کرده است. ۲
جریان حدیثی امامیه در بصره
پیشینه جریان حدیثی امامیه در بصره
دوران آغازین جریان حدیثی امامیه در بصره را باید از یاران امیرالمؤمنین علیه السلام شروع کنیم. هر چند به دلیل عدم جداسازی ملموس میان شیعه و غیر شیعه در آن دوران - تا زمان امام سجاد علیه السلام - به راحتی نمیتوان از مرز بندی میان اصحاب ائمه علیهم السلام در قالب شیعی و یا سنی سخن به میان آورد، با این حال کسانی بودهاند که در سده اول به احادیث اهل بیت علیهم السلام اقبال و توجه بیشتری نشان میدادند؛ به ویژه آنکه این افراد از سوی مخالفان تشیع مورد طعن و نکوهش قرار گرفتهاند. در پیشینهشناسی و ریشهیابی جریان حدیثی شیعه در بصره ناگزیر باید از آنان یاد کنیم.
از پیشگامان جریان حدیثی شیعه - در سده اول - در بصره میتوان از خلّاسبن عمرو هَجَری (م. ح۱۰۰ق) نام برد. او را از جمله اصحاب فقیه امیرالمؤمنین علیه السلام بر