241
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

متمایل شدند. شاید بتوان ابوعلی جبایی را نخستین متکلم از میان معتزله بصره دانست که به نظریه افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام بر دیگر خلفا تن داد و پذیرفت.۱ او حتیٰ در این راستا کتابی در نقد کتاب عباد‌بن سلیمان صیمری که در افضلیت ابوبکر نگاشته بود، تألیف کرد.۲

جبایی نه تنها افضلیت امام علی علیه السلام را پذیرفت، بلکه اعتراض حضرت زهرا‌ علیها السلام - راجع به غصب حقوقش - در برابر ابوبکر را برحق می‌دانسته است.۳ همچنین وی اخباری را در فضایل اهل بیت علیهم السلام نقل می‌نمود و نواصب را به سبب گرایش به معاویه، با وجود آگاهی از فضایل اهل بیت علیهم السلام، نکوهش می‌کرده است.۴

پیروان فکری ابوعلی جبایی نیز به تدریج به افضلیت امام علی علیه السلام و خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله توجه نشان دادند و این روند تا زمان حضور معتزلیان بصره در بغداد نیز تداوم پیدا کرد و در بغداد بیش از پیش تقویت گردید. در این باره می‌توان به ابوالحسن‌بن فرزویه از شاگردان ابوعلی اشاره کرد که به تفضیل امام علی علیه السلام باور داشته است۵ و نیز متکلم برجسته‌ای چون ابواسحاق ابراهیم‌بن عیاش بصری - استادِ قاضی عبدالجبار - کتابی در فضیلت و امامت امام حسن علیه السلام و امام حسین ‌ علیه السلام تألیف کرده بود.۶ در معرفی ابوعبداللّه بصری (م.۳۶۷ق) از شاگردان ابوهاشم جبایی و متکلم نامدار معتزلیان بهشمی در بغداد، گفته‌اند: «کان یمیل الی

1.. ابن‌ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۷-۸؛ البته بعضی او را جزء متوقفین در افضلیت امام علی علیه السلام و ابوبکر دانسته‌اند. (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۱۸۳) ولی ابن ‌ابی‌‌الحدید این موضوع را رد کرده است.

2.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۸۴.

3.. نباطی بیاضی، الصراط المستقیم، ج۲، ص۲۹۱، البته می‌گفت: «طلبت حقا ورجعت بحق».

4.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۸۲؛ همچنین او جاحظ را به خاطر تندروی در نقد امامیه نکوهش کرده است. (همان، ص۶۸).

5.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۳۱۸.

6.. ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۰۷.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
240

با احمد‌بن علی شطوی (م.۲۹۷ق) و ابوالقاسم بلخی (م.۳۱۹ق) دو تن از متکلمان بغداد هم‌نظر بوده است.۱ همچنین گفته شده که ابن‌ عبدک جرجانی عسکری در مسئله وعید مانند معتزله بغداد می‌اندیشیده است.۲ بنابراین به راحتی نمی‌توان جریان کلامی امامیه در عسکرمکرم را به دلیل زندگی در میان معتزلیان بصری، به طور کلی بصری‌گرا قلمداد کرد، زیرا شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد. افزون بر این نوعاً اعتزال‌گرایان امامیه تا قبل از سید مرتضی (م.۴۳۶ق) به اعتزال بغدادی بیشتر تمایل داشتند و اندیشه آنان را نسبت به سایر جریان‌های ‌کلامی به امامیه نزدیک‌‌تر می‌دانستند؛ از همین رو شیخ مفید، متکلم ممتاز امامی کتاب الرساله المقنعه فی وفاق البغدادیین من المعتزله لما روی عن الائمه علیهم السلام را نگاشته است.۳ البته برخی امامیان اعتزال‌گرا در پاره‌ای از مسائل کلامی با معتزله بصره مانند ابوالهذیل و نظام هم‌نظر بوده‌اند و یا برخی پژوهشگران، ابوسهل نوبختی را در مباحث لطیف الکلام متمایل به مکتب اعتزالی بصره معرفی کرده‌اند.۴

به نظر می‌رسد معتزلیان عسکرمکرم در موضوع امامت تا حدودی تحت تأثیر جریان کلامی امامیه قرار گرفته بودند و دیدگاه‌ آنها در مسئله افضلیت امام علی علیه السلام به سبب تأثیرپذیری از متکلمان امامی، تعدیل شده و یا حتیٰ تغییر کرده است. در حالی که پیش از آن، معتزله بصره برخلاف معتزله بغداد افضلیت حضرت علی علیه السلام بر خلفای سه گانه را نمی‌پذیرفته و آن را به شدت رد می‌کردند.۵ اما تقریباً از دوران ابوعلی جبایی، معتزله بصره خصوصاً شاگردان جبایی به افضلیت امام علی علیه السلام

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۵۸.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۸۲.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۰۰.

4.. پاکتچی، «بغداد»، ج۱۲، ص۳۲۴.

5.. ابن‌ ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۷؛ گفته شده که ابوالهذیل علاف (م.۲۳۵ق) متکلم برجستۀ معتزلۀ بصره، امام علی علیه السلام را تنها بر عثمان تفضیل می‌داده است. (ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۴۸).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9617
صفحه از 478
پرینت  ارسال به