209
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

ابوعثمان مازنی علاوه بر شهرتش در ادب و لغت، در دانش كلام نیز از جایگاه بلندی برخوردار بوده است. او را می‌توان یکی از برجسته‌ترین افرادی نام برد که در بصره به جریان کلامی هشام‌بن حکم گرایش پیدا کرده بود. وی در آنجا با علی‌بن اسماعیل میثمی - متکلم برجسته امامیه و شاگرد نامدار هشام‌‌بن حکم - آشنا و تحت تأثیر اندیشه او قرار گرفت تا جایی‌که درباره‌اش گفته‌اند: «كان إمامیا یرى رأی ابن میثم».۱ ارتباط تنگاتنگ ابوعثمان مازنی با میثمی موجب شد که از او با تعبیر «غلمان ابن‌ میثم» یاد نمایند.۲ در منابع گزارش‌های پراکنده‌‌ای از فعالیت‌های کلامی مازنی در دست است. به گفته مبرد، او در مسائل كلامی مناظره می‌كرده و هماره پیروز میدان بوده است.۳ جالب آنکه در عرصه مجادلات كلامی هیچ گاه از آگاهی ادبی خویش بهره نمی‌گرفت.۴ هر چند از مسائل کلامی که ابوعثمان مازنی بدان می‌پرداخته است به طور دقیق گزارشی در دست نیست؛ با این حال می‌دانیم که او در تبیین مسئله استطاعت - یکی از مسائل مهم کلامی - فعال بوده و در این زمینه روایت بسیار مهمی را از امام رضا علیه السلام نقل کرده که از آن حضرت پرسیده شد: «آیا خداوند بندگانش را تکلیف ما لایطاق می‌کند؟ آن حضرت فرمود: خداوند عادل‌‌تر از

1.. حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۱۰۸.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۱۰. البته در نسخۀ نجاشی کلمه «علی» افتاده و تنها اسماعیل‌بن میثم ذکر شده است؛ همچنین در نسخۀ فعلی خلاصة الاقوال به اشتباه آمده است: «کان من غلمان اسماعیل‌بن میثم فی الادب» ( علامه حلّی، خلاصة الاقوال، ص۸۱) در حالی در رجال نجاشی این چنین آمده «کان من غلمان اسماعیل‌بن میثم له فی الادب کتاب التصریف و ...».

3.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۸، ص۱۸۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
208

امامی و غیر امامی تداوم پیدا کرد.۱ به هر ترتیب حلقه فکری هشام‌بن حکم، بازگشت به کوفه را برای ادامه فعالیت‌‌های کلامی خویش مناسب ندید؛ از این رو راه مرکز علمی بصره در جنوب بین‌النهرین پیش گرفت.

ابوعثمان مازنی ادامه دهنده خط هشام‌بن حکم در بصره

پس از حضور شاگردان هشام‌بن حکم در بصره و فعالیت‌های کلامی آنان در آن شهر، عده‌ای از بصریان به آرا و اندیشه آنها تمایل پیدا کردند. برجسته‌ترین شخصی که در بصره از شاگردان هشام‌بن حکم تأثیر پذیرفت و خط فکری‌شان را در آن سامان تداوم بخشید، ابوعثمان بكر‌بن محمد‌بن حبیب‌بن بقیه مازنی (م.۲۴۸ یا ۲۴۹ق) متكلم و ادیب برجسته امامیه می‌باشد. او بیشتر در دانش ادب پرآوازه بوده است، تا جایی‌كه از او با تعبیر «سید اهل العلم بالنحو و الغریب و اللغة بالبصره و مقدمه» یاد كرده‌اند؛۲ برخی نیز با تعابیری چون «امام العربیة» از وی نام برده‌اند.۳

با آنكه ابوعثمان مازنی در دوران حضور ائمه علیهم السلام زندگی می‌كرده است، اما از ارتباط وی با آن بزرگواران به ویژه با امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام گزارشی در دست نیست و نویسندگان امامی نیز در معرفی او به تعبیر «من علماء الامامیه» اکتفا کرده‌اند.۴ البته ابن ‌حجر عسقلانی (م.۸۵۲ق) وی را در شمار اصحاب امام رضا علیه السلام برشمرده است، ۵ كه صحبت ایشان با آن حضرت جای تردید دارد.۶

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۵.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۱۰.

3.. ابی الفداء، المختصر فی اخبار البشر، ج۲، ص۴۱؛ به گفتۀ ابن‌ندیم پدر وی نیز فردی ادیب بوده است. (ابن‌ندیم، الفهرست، ص۶۲) همچنین ابوالعباس محمد‌بن یزید مبرد - ادیب مشهور عرب - از شاگردان و ملازمان وی به شمار می‌رفته است (ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۸، ص۱۸۷).

4.. نجاشی، رجال، ص۱۱۰.

5.. ابن‌حجر، تهذیب التهذیب، ج۷، ص۳۳۸.

6.. ظاهراً مستند ابن حجر عسقلانی، سخن ابن کثیر دمشقی (م.۷۷۴ق) است که به استناد حدیثی، ابوعثمان را از جمله راویان امام رضا علیه السلام معرفی کرده است. (ابن‌کثیر، البدایة و النهایة، ج۱۰، ص۲۷۳) در حالی که در حدیث یاد شده را ابوعثمان مازنی مرسلاً از امام رضا علیه السلام نقل کرده است. (مزی، تهذیب الكمال، ج۲۱، ص۱۵۱-۱۵۲؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۹، ص۳۹۱).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9347
صفحه از 478
پرینت  ارسال به