205
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

فکری در بغداد، به شدت خلیفه عباسی را نگران کرده بود. بنابر این با فشار دستگاه عباسی بر اصحاب متکلم امامیه و زندانی شدن اندیشمندانی چون علی‌بن اسماعیل میثمی، حسن‌بن اسماعیل میثمی و محمد‌بن سلیمان نوفلی و متواری شدن هشام‌بن حکم، هسته با اقتدار جریان کلامی امامیه در بغداد، از هم فروپاشید و به محاق رفت.

هم‌‌زمان با این اتفاقات ناگوار برای هشام‌بن حکم و پیروانش در بغداد، امام کاظم علیه السلام نیز دستگیر شده و در عراق زندانی گردید، که این موضوع نیز در کم فروغی فعالیت‌های کلامی هشام‌بن حکم در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. به ویژه آن که برخی از اصحاب امامیه، هشام را عامل دستگیری و شهادت امام کاظم علیه السلام معرفی می‌کرده‌اند.۱

چرایی عدم بازگشت شاگردان هشام به کوفه

در بررسی مهاجرت اصحاب هشام‌بن حكم به بصره، یک پرسش جدی مطرح می‌شود که چرا این جریان فكری، پس ‌از آنكه با ناملایمات و تنگناهایی كه در بغداد با آن مواجه شد، به موطن و خاستگاه اصلی خود یعنی كوفه باز نگشت. چه چیزی موجب گردید آنان در میانه راه خود، كوفه را برای ادامه فعالیت‌های علمی خویش انتخاب نكنند و با پشت سر گذاشتن کوفه به عنوان مهد و مهم‌ترین پایگاه فكری شیعه، راه بصره را پیش گیرند. پاسخ این پرسش را باید در چرایی عزیمت متكلمان كوفه به بغداد جست‌‌وجو نمود. باید بررسی كرد چه عواملی موجب شد كه جریان متكلمان كوفی - به ویژه خط كلامی هشام‌بن حكم - كوفه را رها كرده و برای فعالیت كلامی رهسپار بغداد شوند.۲ می‌دانیم که رشد و بالندگی دانش کلام

1.. همان، ص۵۴۴-۵۴۵.

2.. دربارۀ علل افول مدرسۀ كلامی كوفه، پژوهش درخوری توسط دكتر نعیم‌آبادی انجام شده است كه در بخشی از این تحقیق، برخی عوامل مهاجرت به بغداد بررسی شده است.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
204

بغداد، مجالس علمی و کلامی همچنان برقرار بوده است. باید افزود که در این فرمان به ظاهر عمومی، بیشتر فشار بر اندیشوران امامیه مورد نظر بوده است. چه آنکه بشر‌بن معتمر - بزرگ معتزلیان بغداد - را به جرم رفض دستگیر و زندانی کردند که پس از برائت وی از امامیه، به دستور هارون از زندان آزاد گردید و به فعالیتش مشغول شد.۱ پس از چندی بار دیگر با مساعدت دستگاه خلافت، فضا برای جریان‌‌های كلامی رقیب امامیه مانند معتزله مناسب شده و متکلمان معتزلی همانند دوره قبل در لوای خلافت، فعالیت‌های کلامی‌شان را ادامه دادند.۲ لذا هدف اصلی پیگیری پروژه فشار بر متكلمان از سوی هارون عباسی، به دلیل آن بوده است تا عرصه بر متكلمان پرآوازه امامیه همانند هشام‌‌بن حكم تنگ شود، زیرا دفاع از اعتقادات شیعی توسط متكلمان امامیه و تأثیر‌گذاری آنان بر جامعه علمی بغداد، هیچ‌‌گاه مورد خوشایند خلافت عباسی نبوده است. می‌دانیم که شخص هشام‌بن حکم و شاگردانش، هماره با استدلال‌‌های قوی و نظریه‌پردازی‌های استوار، از موضوع امامت دفاع می‌کردند. تا جایی‌که بعدها امام جواد علیه السلام از هشام به عنوان «مدافع شایسته‌ اهل بیت علیهم السلام» نام برده است.۳ به هر حال فعالیت‌های روشمند هشام‌بن حکم و پیروانش در مسائل کلامی به ویژه مسئله امامت و گسترش اندیشه‌های این حلقه

1.. همان، ص۵۲-۵۳، او کسی است که دیدگاه هشام در موضوع توحید را با سرودن شعری به انتقاد گرفته بود.

2.. برخی نویسندگان دربارۀ آزادی متكلمان از زندان از جمله معمر‌بن عباد معتزلی، داستانی را نقل كرده‌اند این‌كه پادشاه غیر مسلمان سند(پاكستان امروزی) از هارون درخواست كه كسی را برای مناظره علمی دربارۀ دین اسلام بفرستد، هارون ابتدا قاضی خود را فرستاد و او از پاسخ دادن درمانده شد، آنگاه هارون متكلمان زندانی را طلب كرد و معمر‌بن عباد و یكی از متکلمان خردسال برای مناظره به سند فرستاد. (ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۵۵-۵۶) همین هارون كه عرصه بر متكلمان تنگ كرده بود، ابوخلده معتزلی را برای مناظره به سرزمین هند روانه كرد (همان، ص۵۸-۵۹) ارتباط نزدیک وی با ثمامه‌بن اشرس معتزلی قابل توجه است (همان، ص۶۷) ولی در این دوره متكلمان امامی در سكوت و خفا به سر می‌برند و هیچ گاه آنها برای مناظره به سرزمین‌‌های تازه فتح شده و یا خواهان تحقیق دربارۀ اسلام، فرستاده نمی‌‌شدند.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۶۰.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9371
صفحه از 478
پرینت  ارسال به