197
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

از بزرگان معتزله بصره، در محافل علمی بغداد و کوفه با اندیشه کلامی میثمی کم و بیش آشنا بوده‌اند و شاید هم در آن شهرها گفت‌‌وگوهایی با وی داشته‌اند، ولی بیشتر مناظرات میثمی با معتزلیان در شهر بصره روی داده است.۱ معمولاً جدال فکری او با معتزلیان در بصره - همچون مجالسش در بغداد - در سطح بالا و در حضور کارگزاران سیاسی برگزار می‌گردید.۲ نکته قابل تأمل اینکه نویسندگانی چون ابوالحسین خیاط معتزلی و ابن حزم اندلسی کوشیده‌اند هماره میثمی را طرف مغلوب مناظراتش با متکلمان معتزلی جلوه دهند؛۳ در حالی که برخی شواهد، خلاف این ادعاها را ثابت می‌کند.۴

ناگفته نماند که شمار قابل توجهی از مناظره‌ها و رویارویی علمی علی‌بن اسماعیل میثمی با مخالفان، پیرامون مسئله امامت بوده است؛۵ شاید از این رو بوده كه برخی او را نخستین متكلم امامیه در موضوع امامت پنداشته‌اند.۶ با این حال بعید نمی‌نماید او در سایر مباحث کلامی نیز با معتزلیان بصره گفت‌‌وگو کرده باشد.

علی‌بن اسماعیل میثمی - با توجه به فعالیت‌های عمیق کلامی‌ و کشمکش‌های علمی‌ خود - هوادارانی را در بصره پیدا کرد و حلقه فکری تشکیل داد که مقالات‌‌نگاران با عنوان اصحاب و تابعین میثمی از آنها یاد کرده‌اند.۷ البته غیر از ابوعثمان مازنی بصری - که از او سخن خواهیم گفت - نامی از شاگردان بصری‌ او در دست نیست.

1.. خیاط، الأنتصار، ص۲۱۲.

2.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۶۵-۲۶۶.

3.. خیاط، الأنتصار، ص۱۵۵، ۲۱۲؛ ابن‌حزم، الفصل، ج۴، ص۱۸۱-۱۸۲.

4.. شیخ مفید، فصول المختارة، ص۲۳، ۲۴، ۲۹، ۸۶.

5.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۲۳؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۵۰.

6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۲، ۵۴.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
196

گذرانده بود.۱ ظاهراً در همین زمان برادر متکلمش حسن‌بن اسماعیل میثمی نیز در زندان هارون به سر می‌برده است.۲ به هر روی نمی‌دانیم او چه زمانی از حبس خلیفه عباسی آزاد شده است، ولی برخی گزارش‌ها نشان از آن دارند که میثمی پس از شهادت امام کاظم علیه السلام (ش.۱۸۳ق) به همراه یونس‌بن عبدالرحمان - شاگرد و جانشین هشام‌بن حکم در بغداد - با فرقه انحرافی واقفیه درگیر بوده است.۳ به همین دلیل به نظر می‌رسد میثمی پس از آزادی از زندان عباسیان، بلافاصله بغداد را ترک نکرده است. به هر حال، او سرانجام پس از چندی - که زمانش بر ما پوشیده است - بغداد را به مقصد بصره ترک گفت و در آن دیار اقامت گزید.۴

علی‌بن اسماعیل میثمی پس از حضور در بصره، مباحثات کلامی خویش را در آنجا دنبال کرد و نقش پررنگی در عرصه مجادلات كلامی در آن شهر داشته است تا جایی‌که از اندیشمندان مشهور آن دیار به شمار می‌رفت.۵ وی كه در جلسات مناظره‌های استادش هشام‌بن حکم در کوفه و بغداد پرورش یافته و تجربه‌هایی را اندوخته بود، در مواجهه با گروه‌های فكری بصری به ویژه معتزلیان، با اقتدار ظاهر گردید. میثمی به عنوان یکی از پرآوازه‌ترین متکلمان امامیه در بصره، پایگاه سنتی معتزلیان، با اندیشمندان معتزلی چون ضرار‌بن عمرو بصری (م.۱۹۳ق)،۶ ابواسحاق نظام بصری (م.۲۲۱ق)، ۷ ابوالهذیل علاف (م.۲۳۵ق)، ۸ علی اسواری (م.۲۴۰ق)،۹ در مسائل مختلف کلامی به گفت‌‌وگو نشست. به نظرمی‌رسد برخی

1.. همان، ج۲، ص ۵۴۰،۵۳۸.

2.. ابن‌طاوس، الملاحم و الفتن، ص۳۹۳.

3.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۸۱.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۵۱.

5.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۶۵.

6.. شیخ مفید، فصول المختارة، ص۲۹.

7.. شیخ مفید، فصول المختارة، ص۲۳؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۶۵.

8.. خیاط، الأنتصار، ص۱۵۵؛ لازم به تذکر است علی اسواری با ابوعلی اسواری (عمرو‌بن فائده) فرق دارد. (دربارۀ این دو نفر نک: ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۶۰، ۷۲).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9590
صفحه از 478
پرینت  ارسال به