195
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

آل‌میثم می‌باشد که نیای ارشدش میثم تمار است - همو که برای دفاع از امیرالمؤمنین‌ علیه السلام به شکل فجیعی از سوی امویان به شهادت رسید - ۱ و خاندانش هماره در تاریخ شیعه نقش آفرین بوده‌اند.۲ سکونت‌‌گاه اصلی این دوده در کوفه بوده است، ۳ اما علی‌بن اسماعیل میثمی از کوفه به بغداد عزیمت کرد و مدتی در آن شهر ساکن گردید.۴ به احتمال زیاد او نیز هم‌‌زمان با هجرت استادش هشام‌بن حكم (م.۱۷۹ق یا ۱۹۹ق) از كوفه به بغداد - در نیمه دوم سده دوم هجری - ۵به بغداد آمده در آنجا مقیم شده است.

علی‌بن اسماعیل میثمی از جایگاه بلندی در تاریخ کلام اسلامی به ویژه در تاریخ فکر امامیه برخوردار بوده است و نویسندگان شیعه و سنی از موقعیت ممتاز کلام‌ورزی او سخن به میان آورده‌اند.۶ او به اندیشه هشام‌بن حکم، متکلم برجسته امامیه، گرایش داشته و به وی علاقه‌‌مند بوده است. میثمی معمولاً به همراه هشام در نشست‌های علمی شرکت می‌جسته۷ و حتیٰ مباحثات استادش در آن جلسات را مکتوب می‌کرده است.۸ همو است که درباره هشام گفته: «عضدنا وشیخنا والمنظور إلیه فینا».۹

میثمی در ماجرای فشار بر جریان کلامی امامیه توسط هارون‌‌الرشید (م.۱۹۸ق)، مدتی را به همراه محمد‌بن سلمان نوفلی در زندان خلیفه عباسی

1.. شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص۳۲۳-۳۲۵.

2.. در معرفی آل میثم گفته‌اند: «بنومیثم جماعه من شیوخ الشیعه» (سمعانی، الانساب، ج۵، ص۴۲۸).

3.. همان.

4.. مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۳۷۰-۳۷۱، البته در نسخۀ یاد شدۀ کتاب مروج الذهب علی‌بن میثم، به اشتباه علی‌بن هیثم نوشته شده است.

5.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۲۳.

6.. نک: مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۳۷۱؛ نجاشی، رجال، ص۲۵۱؛ شیخ طوسی، رجال، ص۳۶۲؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۵، ص۳۱۶؛ ابن‌ناصرالدین، توضیح المشتبه، ج۸، ص۴۳.

7.. مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۳۷۱-۳۷۲.

8.. نجاشی، رجال، ص۲۵۱.

9.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۰.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
194

به تاریخ‌نگاری در بصره روی آورده بود. باید افزود که برخی عموزادگان او از دودمان آل نوفل، دغدغه‌های کلامی داشته‌ و کم و بیش با مسائل کلامی آشنا بوده‌اند و بیشتر مباحثات کلامی را در خدمت ائمه علیهم السلام پیگیری می‌کردند.۱

حضور و فعالیت علی‌بن اسماعیل میثمی در بصره

برجسته‌ترین و تأثیرگذار‌ترین شاگرد هشام‌بن حکم که از بغداد به بصره مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شد، علی‌بن اسماعیل‌بن شعیب میثمی از تبار دودمان مشهور

1.. از جملۀ آنان دو برادر به نام‌های ابومحمد حسین‌بن محمد‌بن فضل نوفلی و حسن‌بن محمد‌بن فضل نوفلی می‌باشند که ظاهراً در خراسان همراه حضرت رضا علیه السلام بوده‌اند و مجالس کلامی و عقیدتی آن حضرت با اندیشمندان غیر اسلامی و متکلمان مسلمان را گزارش کرده‌اند. نجاشی دربارۀ ابومحمد حسین‌بن محمد نوفلی گفته است: «صنف مجالس الرضا علیه السلام مع اهل الادیان». (نجاشی، رجال، ص۵۶-۵۷) برادرش حسن‌بن محمد نوفلی نیز نسخه‌ای از سخنان امام رضا علیه السلام را داشته است. (همان، ص۵۱) بعید نمی‌نماید که نسخۀ یاد شده همان مطالب کتاب برادرش بوده و آن دو با هم آن را تألیف کرده باشند. شخص دیگری از خاندان آل نوفل به نام حسن‌بن محمد‌بن سهل نوفلی نیز مجالس امام رضا علیه السلام با رهبران فکری ادیان و مذاهب در مرو را گردآوری کرده بود که آن کتاب ذکر مجالس الرضا علیه السلام مع اهل الادیان نام داشته است. (همان، ص۳۷) نجاشی این اثر ارزشمند کلامی را با تعبیر «حَسَن کثیر الفوائد» وصف کرده است. (همان، ص۳۷) گفتنی است با آنکه نجاشی در فهرست خویش میان حسن‌بن محمد‌بن سهل نوفلی و حسن‌بن محمد‌بن فضل‌بن یعقوب نوفلی تفاوت گذاشته و در ذیل دو عنوان از آن بحث کرده، ولی برخی از رجال‌شناسان آن دو را یکی پنداشته‌اند. اما ابوالقاسم خویی از رجال‌شناسان برجستۀ معاصر، چینش نجاشی را برصواب دانسته و میان ابن سهل نوفلی و ابن فضل نوفلی تفاوت گذاشته است. (خویی، معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۱۲۳-۱۲۶) باید افزود که معلوم نیست حسن‌بن محمد نوفلی که شیخ صدوق از طریق او مجالس کلامی امام رضا علیه السلام را نقل کرده، (شیخ صدوق، التوحید، ص۴۱۷-۴۱۸، ۴۴۰-۴۴۱) همان حسن‌بن محمد‌بن فضل نوفلی است یا حسن‌بن محمد‌بن سهل نوفلی. همچنین برخی دیگر از خاندان نوفلی نیز گرایش‌های کلامی داشته‌اند، از جمله آنها عبداللّه‌بن فضل‌بن عبداللّه نوفلی عموزادۀ محمد‌بن سلیمان نوفلی و از اصحاب امام صادق علیه السلام می‌باشد (نجاشی، رجال، ص۲۲۳)که روایاتی در مسائل کلامی از او در مصادر روایی امامیه موجود است. (برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۲).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9422
صفحه از 478
پرینت  ارسال به