177
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

شیعیان بصری به امام حسین علیه السلام پیوستند۱ و عده‌‌ای از آنان نیز در کربلا در رکاب آن حضرت شهید شدند.۲ باید افزود که جمعی از اصحاب امام علی علیه السلام در بصره حضور داشته و فعالیت می‌کردند. یکی از برجسته‌ترین آنها عباده‌بن صامت - برادرزاده ابوذر - ۳ و ابوالاسود دوئلی می‌باشد.۴

در قیام توابین و قیام مختار نیز برخی شیعیان بصری نقش‌آفرین بودند که در این زمینه می‌توان به همراهی مثنی‌بن مخربه عبدی بصری - از یاران امام علی علیه السلام - با توابین و مختار اشاره کرد.۵ با این همه به نظر می‌رسد پس از خلافت معاویه، رفته رفته تشیع در بصره کم‌رنگ شد و عثمانی‌گرایان اموی‌خواه در دوران حکومت بنی امیه، اکثریت جمعیت بصره را تشکیل می‌دادند. در نیمه سده دوم هجری با فروکش کردن آتش عثمانی‌گرایی، بار دیگر تشیع در آنجا گسترش یافت. در این دوره، ائمه‌ علیهم السلام نیز نسبت به گسترش تشیع در بصره توجه داشتند. امام صادق علیه السلام در سفارشی خطاب به مؤمن الطاق فرمود: به نسل جوان بصری‌ها توجه کنید که آنان به هر خیری شتابان‌تر هستند.۶ در زمان امامت امام صادق علیه السلام، برخی از شیعیان کوفی به بصره مهاجرت کرده و در آنجا فعالیت‌های علمی و اعتقادی را پیگیری می‌کردند(از فعالیت‌‌های کوفیان در بخش جریان حدیثی بصره به تفصیل بحث خواهد شد).

1.. همان، ص۲۶۳.

2.. نک: منصوری، النصرة لشیعة البصرة، ص۱۵۹-۱۸۴.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۷۱؛ وی غیر از عباده‌بن صامت خزرجی انصاری از خواص امیرالمؤمنین‌ علیه السلام است (در این باره نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۱۸۵؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۰، ص۲۴۱).

4.. ابن‌حجر، تهذیب التهذیب، ج۱۲، ص۱۰-۱۱.

5.. بلاذری، انساب الاشراف، ج۶، ص۳۶۶؛ طبری، تاریخ الطبری، ج۴، ص۴۶۶؛ ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۶ص۴۹۲.

6.. کلینی، الکافی، ج۸، ص۹۳، (سمعت أباعبداللّه علیه السلام یقول لأبی‌‌جعفر الأحول وأنا أسمع: أتیت البصرة؟ فقال: نعم، قال: كیف رأیت مسارعة الناس إلى هذا الامر و دخولهم فیه ؟ قال: واللّه إنهم لقلیل ولقد فعلوا وإن ذلك لقلیل، فقال: علیك بالاحداث فإنهم أسرع إلى كل خیر).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
176

وضعیت شیعیان در بصره

از حضور شیعیان در شهر بصره تا پیش از جنگ جمل اطلاعات زیادی نداریم. گفته شده که پس از ماجرای سقیفه و روی کار آمدن ابوبکر، حضرت علی علیه السلام یارانی در بصره پیدا کرده بود که پس از قتل عثمان، به شدت به دفاع از آن حضرت‌ علیه السلام پرداختند.۱ البته پس از قتل عثمان و در بحبوحه جنگ جمل، از حضور طرفداران حضرت علی علیه السلام در بصره بیش از پیش سخن به میان آمده است. قبایلی چون بنی عبدالقیس و بنی بکر‌بن وائل که در هواداری از امیرالمؤمنین علیه السلام و تشیع شهره بوده‌اند، ۲ در کنار آن حضرت و در مقابل شورشیان جنگ جمل ایستادگی کرده و جنگیدند.۳ نمی‌دانیم که شیعیان بصری در دوران امام علی علیه السلام از چه مرتبه‌ای از تشیع برخوردار بودند؛ اما مخالفان در نبرد جمل، برای هواداران حضرت علی علیه السلام از واژه «دین علی» - در مقابل «دین عثمان» - استفاده می‌کردند۴ که قابل توجه است. پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز گروهی از بصریان با امام حسن مجتبی علیه السلام بیعت نموده و آن حضرت را در مقابل سپاه معاویه همراهی می‌کردند.۵ حتیٰ گفته شده بصریان پس از صلح امام حسن علیه السلام، بر آشفته شده و خلافت معاویه را نپذیرفتند.۶

در هنگامه قیام امام حسین علیه السلام نیز گزارش‌هایی از تحرکات شیعیان در بصره به چشم می‌خورد و آن حضرت برای همراهی بصریان و دعوت برای بیعت، نماینده‌ای را به همراه نامه‌ای برای بصریان فرستاد.۷ پس از آن قبل از ورود به کربلا جمعی از

1.. سلطانی، تشیع در بصره، ص۱۵۸.

2.. ابن‌قتیبه، المعارف، ص۳۳۹؛ کحاله، معجم قبائل العرب، ج۱، ص۹۷.

3.. مادلونگ، جانشینی محمد، ص۲۴۷.

4..طبری، تاریخ الطبری، ج۳، ص۵۲۲، ۵۲۶.

5.. بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۸.

6.. مادلونگ، جانشینی محمد، ص۴۶۲.

7.. طبری، تاریخ الطبری، ج۴، ص۲۶۵-۲۶۶.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9686
صفحه از 478
پرینت  ارسال به