171
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

توسط بزرگان بصری چون ابوقلابه جرمی، ایوب سختیانی، عبداللّه‌بن عون و یونس‌بن عبید در بصره پی گرفته شد.۱ به اعتقاد استاد پاکتچی، رجاء در اندیشه افراد یاد شده بیشتر در مسیری اخلاقی قرار داشت.۲ گفتنی است که حضور مرجیئان عدل‌‌گرا و مرتبط با معتزله، مانند ابوعیسیٰ فضل‌بن عیسی رقاشی بصری و ابوشمر مرجئی قابل توجه است.۳

خوارج

گروه فکری سیاسی خوارج که در جنگ صفین پدید آمده بودند، زمانی در بصره حضوری پر رنگ داشته‌اند. می‌توان گفت که پس از شهادت حضرت علی علیه السلام و با روی کار آمدن معاویه، بصره یکی از جولانگاه‌های مهم آنان تبدیل شده بود.۴ البته خارجیان در نیمه سده نخست هجری، به شدت از سوی زیاد‌بن ‌ابیه و فرزندش عبیداللّه‌بن زیاد سرکوب شدند.۵ گفته شده در سال ۶۴ قمری، پس از فرار عبیداللّه‌بن زیاد به شام، نافع‌بن ازرق خارجی در بصره شورشی به پا کرد؛۶ البته وی پس از مدت کوتاهی بصره را ترک گفت.۷ با این حال شخصیت‌های فکری - فرهنگی خوارج به ویژه اباضیان در بصره فعالیت می‌کردند. ابوالشعثاء جابر‌بن زید ازدی خوفی عُمانی (م.۹۳ق) -۸ شخصیت مورد احترام اباضیان خارجی - در بصره زندگی و فعالیت

1.. پاکتچی، «بصره»، ج۱۲، ص۲۰۱.

2.. همان.

3.. نک: فان اس، علم الکلام والمجتمع، ج۲، ص۲۶۲-۲۸۰؛ پاکتچی، «بصره»، ج۱۲، ص۲۰۴.

4.. معروف، الخوارج فی العصر الاموی، ص۱۲۱-۱۲۲.

5.. خلیفات، نشاة الحرکة الاباضیة، ص۶۴-۷۰.

6.. ابن‌اثیر، الکامل فی ‌التاریخ، ج۴، ص۱۶۷.

7.. همان.

8.. دربارۀ این شخصیت نک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۴۸۱-۴۸۲.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
170

باور بود: «لا تأخذوا عن اهل البصره فی القدر شیئا».۱ لازم به ذکر است که برخی ائمه  علیهم السلام نیز در مقابل اعتزال‌‌گرایی بصریان واکنش نشان داده‌‌اند. گفته شده جوانی از اهالی بصره نزد امام باقر علیه السلام آمده و از فضای اعتزال زده بصره شکایت کرد، آنگاه او معارف و آموزه‌های صحیح اعتقادی را از آن حضرت فرا گرفت. سپس به بصره بازگشت و با قدریان آن شهر به مقابله برخاست.۲ امام صادق علیه السلام نیز فرموده است که خیری در اهل بصره نیست، چون همگی قدری یا از زنادقه هستند.۳

مرجئه

نحله کلامی مرجئه در نیمه سده اول هجری در جامعه اسلامی پدید آمد. آنان بیشتر بر عناصری چون تقدم خوف بر رجاء، پرهیز از داوری درباره ایمان دیگران و تردید نکردن بر ایمان خود تأکید می‌کردند.۴ مرجئیان توانستند عقاید خود را در میان جوامع اسلامی گسترش دهند. یکی از مناطقی که در آن فعال بودند، بصره بوده است. از پیشگامان گروه مرجئه در بصره باید از ابوالعالیه ریاحی بصری (م. ح.۹۳ق) یاد کرد؛ همو که در جوانی از حضور در سپاه امام علی علیه السلام و یا مخالفانش خودداری کرده و بدان افتخار می‌ورزید.۵ ابوبکر محمد‌بن سیرین بصری (م.۱۱۰ق) از شاخص‌ترین چهره‌های مکتب ارجاء در بصره به شمار می‌رود. گفته‌‌اند او نسبت به اهل قبله، رجاء عظیم داشت.۶ بعدها نیز جریان ارجاء

1.. بربهاری، شرح السنة، ص۱۱۰.

2.. ابن‌ ابی‌الخیر عمرانی، الأنتصار فی الرد علی المعتزلة، ص۱۹۰؛ ابن‌شهرآشوب، متشابه القرآن، ج۱، ص۲۰۰-۲۰۱.

3.. طبری، دلائل الامامة، ص۲۶۲.

4.. پاکتچی، «بصره»، ج۱۲، ص۲۰۱.

5.. ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج۷، ص۱۱۴.

6.. ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج۷، ص۱۹۷.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9387
صفحه از 478
پرینت  ارسال به