169
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

نحله قدریه بوده است.۱ همو که منابع اهل حدیث، وی را نومسلمانی با سابقه مسیحی معرفی کرده‌اند. آنگاه شاگرد وی معبد جُهَنی (م.۸۷ق) اندیشه قدریه را در بصره پی گرفت.۲ در مقابل برخی گفته‌اند: «اول من تکلم بالقدر» ابوالاسود دوئلی بصری - از اصحاب امام علی علیه السلام- بوده است.۳ البته معتزلیان مدعی‌اند که واصل‌بن عطا و عمروبن عبید، مبانی اندیشه توحید و عدل را از ابوهاشم‌بن محمد‌بن حنفیه از طریق پدرش از امام علی علیه السلام بر گرفته است.۴ نکته‌ای که برخی متکلمان امامی نیز با ذکر گزارش‌هایی بدان صحه گذارده‌اند.۵ هر چند بعید نمی‌نماید معتزلیان از طریق ابوالاسود دوئلی بصری نیز از آموزه‌های علوی اکتساب کرده باشند.

به هر روی اندیشه اعتزال در سده دوم و سوم هجری در محیط بصره، به کوشش افرادی چون عثمان‌بن خالد الطویل، ابوالهذیل علاف، ابواسحاق ابراهیم سیار النظام، موسیٰ الاسواری، هشام‌بن عمرو فوطی، عمرو‌بن بحر الجاحظ و ابوعلی جبایی گسترش یافت.۶ تا جایی‌که در سده چهارم هجری، جمعیت قابل توجهی از بصره و نواحی اطراف آن را معتزلیان تشکیل می‌دادند. ۷ تأثیرگذاری معتزلیان در بصره به قدری زیاد بوده است که ابومحمد بربهاری (م.۳۲۹ق) - از مشایخ اهل حدیث - بر این

1.. آجری، الشریعة، ص۲۵۷؛ ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۰۱؛ در برخی منابع، از سنسویه با عنوان سوسن نام برده‌اند. (اللالکایی، شرح اصول اعتقاد اهل السنة، ج۲، ص۸۲۷؛ ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۹، ص۳۱۹).

2.. آجری، الشریعة، ص۲۵۶؛ ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۰۱؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۶، ص۳۳۵؛ البته برخی نیز معبد جهنی را مؤسس قدریه معرفی کرده‌اند. (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۱۴۱).

3.. ابوالقاسم بلخی، قبول الأخبار، ج۲، ص۳۸۵.

4.. ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۷.

5.. کراجکی، کنز الفوائد، ص۱۷۰؛ گفته شده که حجاج‌بن یوسف ثقفی به حسن بصری و واصل‌بن عطا وعمرو‌بن عبید، نامه نوشت که دیدگاه‌ خود دربارۀ قضا و قدر را بیان کنید، آنها گفتند ما جز سخن علی‌بن ابی‌‌طالب علیه السلام نظر دیگری نداریم.

6.. ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۴۲-۹۴.

7.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۱۲۶، ۴۱۳-۴۱۴.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
168

ظهور کردند، به کار فکری پرداختند و چه سرانجامی پیدا کردند؟ آیا می‌توان ارتباطات فکری بین جریان فکری امامیه در بصره با همین جریان‌ها در شهر‌های دیگر جست‌‌وجو کرد؟ آیا می‌توان شواهدی بر تأثیرپذیری شیعیان بصره از آرا و اندیشه‌های متنوعی که در بصره وجود داشت، پیدا کرد؟ پاسخ به این پرسش‌ها از این نظر اهمیت بیشتری دارند که در نقل و انتقالات فکری و اندیشه‌ای و همچنین اتصالات فرهنگی از بصره به بغداد، شیعه به طور هم‌‌زمان و کاملاً پویا و در کنار جریان‌های فکری دیگر حضور داشت. پاسخ به ابهامات درباره چگونگی این ارتباطات به عهده این فصل از رساله است. در بخش اول به همان ترتیبی که درباره بغداد انجام شد، نمایی کلی از وضعیت بصره ارائه خواهد شد، به گونه‌‌ای که با اهدافی که در بخش دوم پیگیری می‌شود، یعنی وضعیت فکری شیعه در این شهر، هم‌‌خوانی داشته باشد. قلمرو پژوهش در این فصل، تنها به شهر بصره منحصر نمی‌شود؛ بلکه تمام مناطق پیرامونی بصره که تحت سیطره فکری آنجا بودند، مثل شهرها و مناطق خوزستان را نیز شامل می‌شود.

وضعیت فکری، فرهنگی و اجتماعی بصره در یک نگاه

مذاهب کلامی و جریان‌های فکری غیر شیعی در بصره

معتزله۱

می‌دانیم که خاستگاه اصلی اندیشه اعتزالی، بصره بوده است. قدریان نخستین، فعالیت کلامی خود را در سده نخست هجری در بصره آغاز کردند، که برخی گفته‌اند فردی ایرانی تبار به نام ابویونس اسواری معروف به سنسویه در بصره آغازگر

1.. در بحث معتزله و مرجئه از پاره‌ای مباحث استاد پاکتچی بهره برده‌ام. (پاکتچی، «بصره»، ص۲۰۰-۲۰۱).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9552
صفحه از 478
پرینت  ارسال به