فصل دوم: جریانشناسی فکری امامیه در بصره
درآمد
چندان دور از واقعیت نیست اگر بگوییم بصره مهمترین مرکز فرهنگی جهان اسلام در طی سدههای اول تا چهارم محسوب میشده است. این شهر محل تلاقی همه افکار و اندیشههایی بود که در آن دوره به نوعی بروز و ظهور داشتند. معتزله به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نحله فکری در آن ادوار از بصره برخاست. جریانهای کاملاً متخالف فکری دیگر مثل خوارج، مرجئه و متصوفه نیز در بصره حضور داشتند و به کار فکری مشغول بودند. حتیٰ زنادقه، مانویان، مجوس و ثنویان نیز از حضور فعال در بصره برخوردار بودند.
در حوزههایی مانند شعر و ادب، تاریخنگاری و حوزههای فرهنگی دیگر، بصره همواره سرآمد بوده است. شیعه امامیه به یُمن همین فضای باز فرهنگی، علیٰ رغم اینکه در سده اول از حضور در بصره مهجور مانده بود، از اوایل سده دوم به آرامی جای خود را در میان اندیشههای بصره باز کرد و به مرور به گسترش چشمگیری دست پیدا کرد. اما این تنها یک ایده کلی است. پرسش اساسی ما این است که بهطور دقیق چه جریانهای فکری از امامیه و به چه نحوی وارد بصره شدند، بروز و