جریان حدیثی به ویژه حدیثگرایان قمی تردیدی نداشتند، ولی با توجه به شرایط فكری حاكم بر جامعه علمی بغداد و یا احیاناً با تأثیرپذیری از عقلگرایان معتزلی، نسبت به تبیین و برداشتهای اصحاب حدیث امامیه انتقاد داشته، رویكرد آنان به حدیث را بر نمیتافتند. از این رو در محافل علمی و نیز آثار خود، محدثان را افرادی سطحینگر معرفی میكردند.۱
باید افزود - برخلاف آنچه امروزه شایع شده - که انتقاد كلامورزان امامی بغداد تنها به حدیثگرایان قمی محدود نمیشد، بلكه آنها همه جریانهای حدیثگرا را مورد هدف قرار داده بودند.
در این زمینه، شیخ مفید - شاگرد ممتاز محدثان بغدادی - كتاب المزْوَرّین عن معانی الاخبار۲ (منحرفان از معانی اخبار) و كتاب مقابس الانوار فی الرد علی اهل الاخبار۳ را در نقد رویكرد جریان حدیثی امامیه نگاشت. به هر روی با شكلگیری و توسعه مدرسه كلامی بغداد و رویكرد عقلگرایانه شاگردان و به نوعی میراثداران جریان حدیثی، این جریان به افول گرایید و بیشتر میراث روایی - اغلب فقهی، اخلاقی، فضایل و مناقب - از معبر عقلگرایان بغدادی به نسلهای بعدی انتقال یافت. گفتنی است که برخی نویسندگان این مدرسه در راستای دیدگاه كلامی خویش، آثاری حدیثی را تألیف كردند، كه در این زمینه میتوان به كتاب تحف العقولِ ابن شعبه حرانی اشاره كرد.