دسترس شیخ مفید بوده است.۱
نگارش كتابهایی با عنوان نوادر نیز در بین محدثان امامی بغداد مرسوم بوده است كه بخش مهمی از احادیث امامیه در این نوع نوشتهها جای گرفته بود. در این زمینه میتوان به كتاب نوادر خشاب بغدادی و انصاری كوفی - ساكن بغداد - و نیز كتاب غرر الاخبار و نوادر الآثار صفوانی اشاره كرد.۲
افزون بر نوادرنگاری، تکنگاریهای روایی فراوان دیگری در موضوعات فقه، تاریخ، فضایل و تفسیر در مركز حدیثی بغداد تولید گردید۳ كه معرفی تفصیلی آنها در این نوشتار نمیگنجد. تألیفات محدثان قمی ساكن بغداد نیز قابل توجه است و در این باره میتوان به كتابهای ابن قولویه قمی و ابن داود قمی - از محدثان سرشناس مقیم بغداد - اشاره كرد۴ كه مشایخ بغدادی مانند شیخ مفید و ابنغضائری، برخی آثار آنان را برای شاگردانشان تدریس میكردند.۵ حدیثگرایان بغدادی علاوه بر تولید كتابهای حدیثی، در دانش حدیث و رجال نیز كوشا بوده و در این عرصه هم تألیفاتی داشتهاند.۶
1.. شیخ مفید برخی روایات وی را، با دو واسطه نقل كرده است. (شیخ طوسی، الأمالی، ص۲۲۳)، همچنین بنابر گزارش نویسندۀ كتاب رجال الشیعه الامامیه، شیخمفید وی را توثیق كرده است. (ابن حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۲۷۵).
2.. نجاشی، رجال، ص۴۲، ۸۴، ۳۹۳.
3.. در این زمینه میتوان به كتابهایی مانند: ما نزل من القرآن فی أمیرالمؤمنین علیه السلام، البشرى والزلفى فی فضائل الشیعة، تاریخ الأئمة علیهم السلام، أخبار فاطمة والحسن والحسین علیهم السلام ابنابی الثلج بغدادی، (نجاشی، رجال، ص۳۸۱-۳۸۲)، الأنوار فی تاریخ الأئمة علیهم السلاماز ابنهمام اسكافی (همان، ص۳۸۰)، كتاب الأشربة و ما حلل منها وما حرم، كتاب الفضائل ابن ابیرافع انصاری (همان، ص۸۴)، دعاء السفر، الافضال، مناسك الحج الكبیر، مناسك الحج الصغیر ابوغالب زراری (همان)، تأویل ما نزل فی النبی وآله علیهم السلام، تأویل ما نزل فی شیعتهم، تأویل ما نزل فی أعدائهم، التفسیر الكبیر، الناسخ والمنسوخ، و قراءة أمیرالمؤمنین علیه السلام، قراءة أهلالبیت علیهم السلام، و المقنع فی الفقه از ابن جحام (قهپایی، مجمع الرجال، ج۵، ص۲۳۸)، اشاره كرد.
4.. نجاشی، رجال، ص۱۲۳-۱۲۴، ۳۸۴.
5.. نجاشی بیشتر كتابهای ابن قولویه را بر شیخ مفید و ابن غضائری قرائت كرده است. (همان، ص۱۲۴).
6.. در این زمینه میتوان به كتاب المحدثین از عیسیبن مهران مستعطف (شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۸۸)، كتاب الشیعه من اصحاب الحدیث و طبقاتهم از ابوبكر جعابی (نجاشی، رجال، ص۹۵)، كتاب الاشتمال على معرفة الرجال ومن روى عن إمام إمام و كتاب ذكر من روى الحدیث من بنی ناشرة از ابن عیاش جوهری بغدادی، (همان، ص۸۶) كتاب الحدیثین المختلفین از ابن عبدون، اشاره كرد. (همان، ص۸۷).