153
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

در بغداد نیز با استفاده از این روش، در صدد ترویج و گسترش دانش برآمدند. برخی محدثان امامی، املای حدیث را در مساجد مهم شهر بغداد برگزار می‌كردند. در این زمینه می‌توان از مجالس املای ابن ‌عقده، محدث شهیر شیعه، در مسجد براثا یاد نمود۱ و یا به املای حدیث ابوالمفضل شیبانی در مسجد شرقیه بغداد اشاره كرد.۲ گمان می‌رود که كتاب بزرگ الأمالی از شیبانی، محصول جلسات املای حدیث وی در این شهر بوده است.۳ همچنین علی‌بن محمد‌بن زبیر كوفی كه از كوفه به بغداد منتقل شده بود، نیز در آن شهر جلسات املا برگزار می‌كرد.۴ ظاهراً شیخ‌صدوق هم در سفرش به بغداد، محفل املای حدیث داشته است.۵ در دوره‌های بعدی، محافل املای حدیث را عالمان امامی بغداد ادامه دادند.

شیخ مفید (د.۴۱۳ق) در واپسین سال‌های عمرش به تشكیل جلسات املای حدیث اهتمام داشت۶ كه حاصلش كتاب ارزشمند الأمالی است.گفتنی است که شاگرد او شیخ طوسی (د.۴۶۰ق) نیز در سال‌های پایانی زندگی خود در نجف، محفل املای حدیث برگزار می‌كرده۷ كه الأمالی محصول آن جلسات است و در این اثر، از أمالی استادش بهره برده است. همچنین بعضی آثار حدیثی محدثان گذشته مانند كافی از كلینی، در برخی مساجد بغداد قرائت می‌شده است.۸

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۳۵۴.

2.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۸۶.

3.. ابن‌ شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۷۵-۱۷۶؛ ابن‌ شهر آشوب از این أمالی در كتاب مناقب آل ابی‌‌طالب بهره برده است. (ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ابی‌‌طالب، ج۳، ص۱۷۹).

4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۱۶۹.

5.. همان، ج۳، ص۳۰۳.

6.. شیخ مفید در رمضان سال ۴۰۴ق نخستین جلسۀ املای حدیث را در محلۀ باب رباح بغداد شروع كرد و در رمضان سال۴۱۱ق، پس از ۴۲جلسه به اتمام رساند. (شیخ مفید، الأمالی، ص۱، ۳۵۰).

7.. شیخ طوسی در سال ۴۵۵ق در جوار مرقد امیرالمؤمنین علیه السلام جلسات املای حدیث را آغاز نمود و در سال ۴۵۸ق به پایان رساند (شیخ طوسی، الأمالی، ص۹،‌۱۰، ۱۱).

8.. نجاشی می‌گوید: زمانی كه برای فراگیری قرآن به مسجد نفطویه می‌رفتم، می‌دیدم كه گروهی از اصحاب امامیه كتاب كافی را بر احمد‌بن احمد كوفی از شاگردان كلینی قرائت می‌كردند. (نجاشی، رجال، ص۳۷۷).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
152

دوره به شمار می‌آید.۱ او نیز شمار زیادی از اصول روایی اصحاب امامیه را در اختیار داشت.۲ شمار زیادی از این اصول را - ظاهراً در بغداد - از احمد‌بن محمد‌بن مسلمه رمانی بغدادی اخذ كرده بود؛۳ از این رو برخی محدثان بغدادی برای اخذ میراث حدیثی وی توجه نشان می‌دادند. در این خصوص می‌توان به حدیث آموزی ابن‌ همام اسكافی۴ و ابن ‌جنید اسكافی از نینوایی اشاره كرد.۵ كلینی نیز - ظاهراً در بغداد - از حمید‌بن زیاد، حدیث شنیده است.۶ مراوده حدیثی تنها در میان امامیان و واقفیان ساكن بغداد در جریان نبود، بلكه در مواردی بعضی محدثان بغدادی از احادیث واقفیان كوفه نیز بهره‌مند می‌شدند.۷ با این حال برخی حدیث‌گرایان قمی از نقل و انتشار روایات واقفیان پرهیز می‌كردند.۸

مجالس حدیثی امامیه در بغداد

محافل نقل حدیث امامیه در بغداد، از رونق ویژه‌ای برخوردار بوده است. محدثان امامی با برگزاری این‌گونه مجالس در پویایی دانش حدیث در آن شهر نقش به سزایی را ایفا كردند. یكی از متداول‌ترین شیوه‌های انتقال حدیث در مراكز علمی اسلامی در سده‌های اولیه، برگزاری مجالس املا بوده است. جریان حدیثی امامیه

1.. او كه اصالتاً كوفی بوده و در ناحیۀ سوراء حوالی بغداد سكونت داشت و پس از مدتی سوراء را ترک گفته، در اطراف كربلا اقامت گزید. (همان، ص۱۳۲).

2.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۸؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۱۴.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۸.

4.. نعمانی، الغیبة، ص۱۵۶، ۱۵۹، ۲۱۱، ۲۵۰، ۲۸۵، ۳۰۸، ۳۲۵، ۳۴۲، ۳۴۶.

5.. خدامیان آرانی، فهارس الشیعه، ج۱، ص۴۵۷.

6.. كلینی، الكافی، ج۲، ص۱۴، ۷۵، ۸۷، ۹۳، ۹۵، ۹۷، ۱۱۴، ... .

7.. برای نمونه: ابن‌ همام اسكافی بغدادی از محمد‌بن محمد‌بن رباح كوفی، از بزرگان واقفیان كوفه حدیث فرا گرفته است. (شیخ طوسی، تهذیب الاحكام، ج۶، ص۲۱، ۳۴، ۴۵).

8.. رحمتی، عالمان امامی و میراث واقفه، ص۲۸۰-۲۸۱.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9649
صفحه از 478
پرینت  ارسال به