سنی مذهب وی، میتوان از افرادی مانند ابوالقاسم بغوی و ابوسعید عدوی یاد کرد.۱ از امامیان، ابنغضائری نزد وی روایت فرا گرفته است.۲ با این همه، روایتی از او در منابع حدیثی امامیه دیده نمیشود.
افزون بر افراد یاد شده، محدثان دیگری از این طیف مانند ابنساربان قمی، ابن مروان كلوذانی، ابوبكر قطان، ابن جندی، ابوالحسن نعالی، ابن اشناس حمامی و ابوبكر عطشی در بغداد حضور داشتهاند۳ كه منقولات آنان در مصادر موجود امامی انعكاس نیافته است.
طیف محدثان متهم به غلو و غالیان
جریان غالیان و خط متهم به غلو كه بخشی از میراث حدیثی امامیه را در اختیار داشتند، در شهر بغداد فعال بودند و به نقل و انتقال احادیث در محیط علمی بغداد اهتمام میورزیدند. افراد مشهوری از متهمان به غلو در بغداد، به نقل حدیث اشتغال داشتهاند. احمدبن هلال عبرتایی یكی از شاخصترین افراد این گروه، در منزلش در كرخ جلسه حدیث داشته است كه افرادی چون رجاءبن یحییٰ عبرتایی در آنجا از او حدیث آموختهاند.۴
ابوجعفر كرخی یکی از نویسندگان این طیف، ظاهراً در بغداد به سر میبرد. او دو كتاب به نامهای مقتل ابیالخطاب و مناقب ابیالخطاب را درباره ابوالخطاب - غالی مطرود - تألیف كرده بود.۵ او در زمینه شناخت رجال حدیث، نیز كتاب
1.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۴، ص۴۵۷.
2.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۱۷.
3.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۱، ص۳۵۱؛ ج۱۲، ص۱۶۰؛ ج۳، ص۸۳؛ ج۲، ص۴۵۹؛ ج۳، ص۳۷۹-۳۸۰؛ ج۵، ص۲۸۲؛ ذهبی، میزان الاعتدال، ج۱، ص۵۲۱.
4.. شیخ طوسی، الأمالی، ص۵۸۷.
5.. نجاشی، رجال، ص۳۵۰.