احمدبن محمد صولی بصری۱ و منصوربن عباس رازی۲ در بغداد سكنا گزیده و در آنجا به فعالیتهای حدیثی اشتغال داشتند.
طیفشناسی محدثان امامیه در بغداد
با نگاهی به تاریخ جریان حدیثی امامیه در بغداد - در بازه زمانی یاد شده- میتوان دریافت كه این جریان مهم حدیثی هیچ گاه یكدست نبود، بلكه طیفهای حدیثی متنوعی را در میان خویش جای داده بود.
طیف محدثان اصیل
در این دوره طیفی از محدثان امامیه كه اصالت بغدادی داشتند، در مركز حدیثی بغداد بسیار نقشآفرین و تأثیرگذار بودند. این گروه از محدثان بغدادی تبار، ارتباط تنگاتنگی با حدیثگرایان قمی و كوفی برقرار كرده و دوشادوش محدثان مهاجر مقیم بغداد در گسترش، تقویت و تحكیم پایههای مركز حدیثی بغداد كوشیدند. گمان میرود که ارتباط و همراهی این طیف با خط حدیثیِ اصیل امامیه - كوفیان و قمیان - موجب شد در دورههای بعدی مورد تمجید و اقبال عالمان مدرسه بغداد قرار گیرند. یكی از این افراد حسنبن موسیٰ خشاب از بزرگان اصحاب امامیه است كه نجاشی از او با عنوان «كثیر العلم و الحدیث» یاد میکند؛۳ او با قمیها مرتبط بود و برخی روات قمی نیز از وی استماع كردند.۴