139
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

احمدبن ‌محمد صولی بصری۱ و منصوربن ‌عباس رازی۲ در بغداد سكنا گزیده و در آنجا به فعالیت‌های حدیثی اشتغال داشتند.

طیف‌‌شناسی محدثان امامیه در بغداد

با نگاهی به تاریخ جریان حدیثی امامیه در بغداد - در بازه زمانی یاد شده- می‌توان دریافت كه این جریان مهم حدیثی هیچ‌ گاه یكدست نبود، بلكه طیف‌های حدیثی متنوعی را در میان خویش جای داده بود.

طیف محدثان اصیل

در این دوره طیفی از محدثان امامیه كه اصالت بغدادی داشتند، در مركز حدیثی بغداد بسیار نقش‌آفرین و تأثیرگذار بودند. این گروه از محدثان بغدادی تبار، ارتباط تنگاتنگی با حدیث‌گرایان قمی و كوفی برقرار كرده‌ و دوشادوش محدثان مهاجر مقیم بغداد در گسترش، تقویت و تحكیم پایه‌های مركز حدیثی بغداد كوشیدند. گمان می‌رود که ارتباط و همراهی این طیف با خط حدیثیِ اصیل امامیه - كوفیان و قمیان - موجب شد در دوره‌های بعدی مورد تمجید و اقبال عالمان مدرسه بغداد قرار گیرند. یكی از این افراد حسن‌‌بن ‌موسیٰ خشاب از بزرگان اصحاب امامیه است كه نجاشی از او با عنوان «كثیر العلم و الحدیث» یاد می‌‌کند؛۳ او با قمی‌ها مرتبط بود و برخی روات قمی نیز از وی استماع كردند.۴

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۸.

2.. نجاشی، رجال، ص۴۱۳.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۲.

4.. همان.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
138

محدثان ممتاز بصری در بغداد اشاره كرد۱ كه میراث روایی آن دیار را در بغداد انتشار داد. شیخ مفید روایات پرتعداد و قابل توجهی را از وی نقل كرده است.۲ در این عصر حیدربن ‌محمدبن ‌نعیم سمرقندی از شاگردان ممتاز عیاشی و میراث‌دار بسیاری از آثار و اصول حدیثی امامیه۳ (هزار كتاب شیعه)۴ به بغداد آمد و كسانی چون حسین‌‌بن ‌احمدبن‌ مغیره عراقی - از مشایخ مفید -۵ و تلعكبری بغدادی، در سال ۳۴۰ق از او اجازه دریافت كردند و حدیث شنیده‌اند.۶ همچنین - علی‌‌بن ‌محمدبن ‌عبداللّه از محدثان بنام قزوین، در سال ۳۵۶ق وارد بغداد شد.۷ او علاوه بر حدیث‌آموزی از بغدادیان، ۸ برای نخستین بار برخی كتاب‌های عیاشی را كه از شاگردان وی اخذ كرده بود، با خود به بغداد آورد.۹

علاوه بر این افراد یاد شده، محدثان دیگری همچون ابوعبداللّه شاذانی قزوینی - استادِ نجاشی و دانش‌آموخته مدرسه قم -، ۱۰ حسین‌‌بن ‌احمد قزوینی، ۱۱ محمدبن‌ احمد زعفرانی مصری، ۱۲ حیدربن‌ شعیب طالقانی - از راویان آثار فضل‌‌بن ‌شاذان -، ۱۳

1.. نجاشی در وصف وی ‌می‌نویسد: «... شیخ اصحابنا بالبصره، ثقه، سمع الحدیث فاكثر» (نجاشی، رجال، ص۲۶۵).

2.. شیخ مفید، الأمالی، ص۱۰۱، ۱۰۴، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۲۱، ۱۳۴، ۱۳۹، ۱۴۵، ۱۵۲، ۱۶۱، ... .

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۰-۴۲۱.

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۲۰.

5.. شیخ مفید، الأمالی، ص۲۳؛ شیخ طوسی، الأمالی، ص۴۵، ۲۲۲.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۱.

7.. نجاشی، رجال، ص۲۶۷.

8.. وی از احمدبن ‌محمدبن ‌قضاعه صفوانی از محدثان امامی بغداد حدیث شنیده است. (خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۲، ص۸۴-۸۵).

9.. دریاب نجفی، مشیخه النجاشی، ص۱۷۸-۱۷۹.

10.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۳.

11.. همان، ص۴۴۳.

12.. همان، ص۴۲۳.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9489
صفحه از 478
پرینت  ارسال به