119
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

امامیه بر می‌خوریم كه در شهر بغداد سكونت داشتند و در آنجا فعالیت‌های علمی خویش را پیگیری می‌كردند. هر چند در این دوران (قبل از غیبت صغرا)، شمار این خاندان‌ها در بغداد مانند دودمان‌های امامیِ كوفه فراوان نیست، اما با وجود این، حضور آنها در مركز حدیثی بغداد، پر رنگ و قابل توجه است. یكی از مشهورترین خاندان‌‌های علمی و سیاسی امامیه در بغداد، خاندان آل یقطین است. علی‌‌بن‌ یقطین - كارگزار عباسیان و از اصحاب امام كاظم علیه السلام- برجسته‌ترین فرد این دودمان به شمار می‌آید؛۱ برادران وی خزیمه، عبید و یعقوب نیز همگی از اصحاب آن حضرت بودند؛۲ فرزندان او احمد، حسن و حسین هم در زمره عالمان و محدثان امامیه قرار داشتند.۳ فرزندان عیسی‌‌بن ‌عبیدبن ‌یقطین به نام‌‌های محمد، احمد و جعفر نیز از محدثان امامی بغداد به شمار می‌روند، ۴ كه محمدبن ‌عیسی‌‌بن ‌عبید سرشناس‌ترینِ آنها است.

افزون بر اینان، می‌توان به محدثان دیگری از این خاندان مانند محمدبن ‌عبداللّه یقطینی بغدادی، ابراهیم‌‌بن‌ محمد یقطینی و قاسم‌‌بن ‌علی یقطینی - ساكن قم - نیز اشاره كرد.۵ یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان از اصحاب ممتاز امام رضا علیه السلام و فرزند وی محمدبن ‌یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان از اصحاب امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام- و هم‌بند محمدبن ‌ابی‌عمیر در زندان عباسیان۶- نیز از از موالی این خانواده بودند.۷

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۵۴-۱۵۵.

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۲۹.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۵؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۷۱؛ شیخ طوسی، رجال، ص۳۵۵.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹؛ نجاشی، رجال، ص۳۳۳؛ شیخ صدوق، الخصال، ص۳۸۸.

5.. خصیبی، هدایة الكبری، ص۳۵۳؛ ابن‌طاوس، فرج المهموم، ص۹۵؛ نجاشی، رجال، ص۳۱۶.

6.. نک: نجاشی، رجال، ص۳۲۶.

7.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۳، ۸۵۵؛ شیخ طوسی، رجال، ص ۳۶۶، ۳۷۸؛ نجاشی، رجال، ص۳۷۶، ۴۴۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
118

دادند.۱ افزون بر این، تک‌نگاری‌های فراوانی با موضوعات مختلف در بغداد تدوین گردید. ابن ابی‌عمیر از اركان حدیثی امامیه در بغداد، آثار فراوانی از این دست را مدون ساخته بود كه پس از نابودی‌‌شان، ۴۰ مجلد از آنها را، از حفظ، با عنوان نوادر احیا كرد.۲ ‌شیخ صدوق در تدوین كتاب من ‌لایحضره الفقیه از نوادر ابن‌ ابی‌عمیر بهره برده است.۳

اصحاب بغدادی در موضوع علم الحدیث و دانش رجال نیز فعال بودند. آنان با نگارش كتاب‌هایی در دانش حدیث و رجال، به نوعی از پیشگامان این عرصه به شمار می‌روند. در این زمینه می‌توان به كتاب‌های اختلاف الحدیث از ابن‌ ابی‌عمیر۴ و علل الاحادیث یا اختلاف الحدیث از یونس‌‌‌بن ‌عبدالرحمان اشاره كرد.۵ محمدبن ‌عیسی‌‌بن ‌عبید بغدادی نیز در دانش رجال، كتابی به نام الرجال تألیف كرده بود.۶

خاندان‌های حدیثی امامیه در بغداد (در دوره حضور)

با بررسی پاره‌ای از منابع رجال‌شناسی، به برخی از خاندان‌‌های علمی و حدیثی

1.. در این باره نک: كتاب‌های قرب الاسناد الی الرضا علیه السلام و كتاب قرب الاسناد الی ابی جعفربن ‌الرضا علیه السلام و كتاب قرب الاسناد الی صاحب الامر علیه السلام از ابوالعباس حمیری قمی (نجاشی، رجال، ص۲۲۰) و كتاب قرب الاسناد از علی‌‌بن ‌ابراهیم‌‌بن ‌هاشم (همان، ص۲۶۰) و كتاب قرب الاسناد از علی‌‌بن ‌بابویه قمی (همان، ص۲۶۱) و كتاب قرب الاسناد از ابن‌ بطه قمی (همان، ص۳۷۳).

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۴.

3.. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۴۰۵؛ ج۲، ص۱۶۱، ۳۹۳؛ ج۳، ص۸۸؛ ج۴، ص۱۵۷.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۲۷.

5.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۷۶؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۶۶.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۳۴.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9637
صفحه از 478
پرینت  ارسال به