115
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

بغداد از یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان و ابن ‌ابی‌عمیر، روایات بغدادی‌ها را فرا گرفته، در قم منتشر کرد. او حتیٰ به عنوان «تلمیذ یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان» شناخته می‌شده است.۱ عبدالعزیزبن‌ مهتدی اشعری - از هواداران یونس - نیز در قم فعالیت حدیثی داشته و مشایخ قمی مانند احمد اشعری و محمدبن ‌‌خالد برقی از او بهره برده‌اند.۲

نكته دیگر آن است كه قمی‌ها از طریق كوفی‌های دانش‌آموخته در بغداد مانند حسن‌‌بن ‌فضال (د.۲۲۴ق) و محمدبن ‌‌حسین‌‌بن ‌ابی‌الخطاب (د.۲۶۲ق) نیز به حدیث بغدادیان دست پیدا كرده‌ بودند.۳ همچنین گاهی آثار مشایخ حدیث‌گرای بغداد به وسیله محدثان قمی به نسل‌های بعدی بغداد منتقل شده است.۴

خراسان و ماوراءالنهر

حدیث بغدادیان به دو منطقه خراسان و ماوراءالنهر در شرق اسلامی نیز منتقل شد. در این خصوص نقش فضل‌‌بن ‌شاذان، بارز و غیر قابل انكار است. او با بهره‌گیری از مشایخ بغدادی مانند ابن‌ ابی‌‌عمیر و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان، به غنی‌سازی كانون حدیثی و كلامی خراسان كمک شایانی نمود.۵ تقریباً در اواخر نیمه اول سده سوم، علاوه بر محدثان خراسانی، محدثان ماوراءالنهری نیز با سفر به بغداد، به جمع

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۵۳.

2.. همان، ص۴۳۵.

3.. نجاشی، رجال، ص۸۹، ۱۰۷، ۱۵۲، ۱۵۸، ۱۸۳، ۲۰۱، ۲۰۴، ۴۲۵، ۴۵۲، ... .

4.. برای نمونه: كسانی مانند صفار، سعدبن ‌عبداللّه اشعری، ابن‌ماجیلویه و محمدبن ‌احمد‌بن یحییٰ كتاب آداب امیرالمؤمنین علیه السلام مشهور به حدیث الاربعمائه نوشته قاسم‌‌بن ‌یحییٰ راشدی را از محمد‌‌بن ‌عیسیٰ یقطینی اخذ كردند و در قم انتشار دادند. (راشدی، آداب امیرالمؤمنین، ص۲۹) و یا فهرست‌نگاران بغدادی در قرن پنجم نیز از طریق ابراهیم‌‌بن ‌هاشم، آثار ابن ‌ابی‌عمیر را شناسانده‌‌اند. (شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۱۸- ۲۱۹).

5.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۴، ص۳۱۹ .


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
114

طرفداران خط ابن‌ ابی‌عمیر بغدادی در كوفه بوده‌اند.۱

قم

حوزه حدیثی بغداد یكی از مهم‌ترین منابع حدیث مدرسه حدیثی قم محسوب می‌شود. تقریباً در آستانه غیبت صغرا، مدرسه حدیثی قم در مرحله نضج و شكل‌گیری بود و قمی‌ها سخت در تكاپوی گردآوری معارف اهل بیت علیهم السلام بودند. آنان از اصحاب امامیه در بغداد، میراث حدیثی را فرا گرفته، به قم انتقال دادند. به ‌نظر می‌رسد که قمیان ابتدا (نیمه اول سده سوم هجری) در فراگیری حدیث از اصحاب بغدادی، تفاوتی بین دو طیف عمده آن (طیف ابن‌ ابی‌عمیر و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان) قائل نمی‌شدند و از هر دو گروه به صورت یكسان نقل حدیث می‌كردند، ولی در دوره‌های بعدی (تقریباً در سال‌های ۲۶۰ق تا ۳۵۰ق) بیشتر به سوی خط ابن ‌ابی‌‌عمیر گرایش پیدا كرده، نسبت به روایات خط یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان روشی سخت‌گیرانه پیش گرفتند. در این عصر، قمی‌های سرشناسی مانند برقی، صفار، ابوالعباس حمیری و عبداللّه‌‌بن ‌عامر اشعری۲ عموی حسین‌‌بن ‌احمدبن ‌عامر- استادِ كلینی - به بغداد آمدند و از اصحابی چون ابن‌‌ ابی‌عمیر، یعقوب‌‌بن ‌یزید و محمدبن ‌عیسی‌‌بن ‌عبید اخذ حدیث كردند.۳ گفته‌اند كه احمدبن ‌محمدبن ‌عیسیٰ اشعری از طریق ابن‌ ابی‌عمیر، به كتاب‌های صد نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام دست پیدا كرد.۴ ابراهیم‌‌بن‌ هاشم نیز كه او را نخستین انتشار دهنده حدیث كوفیان در قم بر شمرده‌اند، - ظاهراً قبل از ورود به قم - در

1.. علی‌‌بن‌ حسن‌‌بن ‌فضال همواره ابن‌ ابی‌‌عمیر را افقه و افضل و اصلح از یونس بر می‌‌شمرد (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۴ - ۸۵۵).

2.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۴.

3.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۳۰۰؛ ج۱۸، ص۱۱۶؛ ج۲۱، ص۱۵۹.

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۱۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9532
صفحه از 478
پرینت  ارسال به